SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sport Training - PPPD195
Title: Sportovní trénink
Guaranteed by: Department of Sport Games (51-300700)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C+Ex [HT]
Capacity: 60 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Incompatibility : PPPD195K
Interchangeability : PPPD195K
Is pre-requisite for: PPPD199, PPPD198
Is interchangeable with: PPPD195K
Annotation -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
Subject will enable to understand in the context why there is a performance improvement, what training should include and how to proceed, ie theoretically master the main problems of training in the frame of patterns, principles, methods, recommendations, etc. It is in the form of theoretical interpretation of training, in a systemic approach, loading, training components (fitness, technical, tactical and psychological preparation), long-term conception, periodisation and management of training.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Výstupy z učení

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.

 

Literature -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)

BOMPA, T., O. Periodization : theory and methodology of training. Champaign : Human Kinetics, 2009.

ELLIOT, B. Training in sport. Applying sport sciences. Chichester : John Wiley and Sons, 2002.

Martens, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 2012.

RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 2011.

SCHNABEL, G., HARRE, D., KRUG, J. Trainingswissenschaft : Leistung - Training - Wettkampf. Berlin : Sportverlag, 1997.

Syllabus -
Last update: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)

1. Sports training: goal and tasks. Sports training as a process of specialized adaptation, motor learning, psycho-social interaction.

2. Load and loading. Load volume. Load size. Classification of physical exercises as adaptation stimuli. Degree of specialization, intensity. Frequency of loads stimuli.

3. System approach to training content and organization: components of sports training. Condition preparation. Strength abilities and their development.

4. Fitness training: endurance skills and their development.

5. Fitness training: speed abilities,

6. Coordination abilities, flexibility and mobility and their development.

7. Technical preparation: general background, technique, technical criteria. Sport skills, theoretical and practical aspects of acquiring and improving skills.

8. Tactical preparation and its content: tactics, tactical behavior, knowledge, skills, thinking in the training process.

9. Psychological preparation and its content. Long-term, medium-term and short-term psychological preparation. Regulation of actual mental states. Modeled training of mental preparation

10. Long-term concept of sports training: the stage of basic, specialized and top training. Rationale, content.

11. Regularities of training construction: annual training cycle, preparatory, main, transition period. Training unit.

12. Training management: system conception, system identification, training planning, records, training control, training evaluation.

13. Basic features of the concept of training children and selecting talented individuals.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (27.10.2022)

Studijní opory naleznete v MS Teams, kód pro vstup je: j3v6osi

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html