|
|
|
||
Last update: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (24.09.2020)
|
|
||
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (20.03.2024)
Obecné cíle předmětu: - cílem předmětu je poskytnout studentům všeobecný přehled ze základu psychologie a psychologie sportu s důrazem na pedagogické přístupy s využitím v pedagogické praxi Výstupy učení – po absolvování předmětu je student schopen: - objasnit význam pedagogické psychologie a psychologie sportu, jejich funkci a poslání - orientovat se a systematicky uvažovat v rozsáhlé oblasti pedogogicko psychologického a sportovně psychologického poznání a adekvátně užívat terminologii - charakterizovat pedagogickou psychologii a psychologii sporu jako vědní disciplínu, zařadit je do systému psychologických disciplín - vymezit hlavní aktéry vyučovacího procesu, charakterizovat podstatu procesu učení v pedagogických situacích - charakterizovat motivaci v pedagogických situacích, motivaci ve vztahu k učebnímu procesu - vysvětlit, jak může pedagogická psychologie a psychologie sportu přispívat ke změně osobnosti - vysvětlit funkci psychickéých procesů, objasnit význam kognitivních a exekutivních funkcí v učení a ve sportu - aplikovat získané pedogogicko psychologické znalosti a dovednosti z přednášek a seminářů do edukačního procesu - efektivně využívat získané pedogogicko psychologické poznatky a principy psychologické přípravy v pedagogické, trenérské či lektorské činnosti |
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (14.10.2022)
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1. SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1602-5. TOD, D., THATCHER, J., RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3923-6. Doporučená: SLEPIČKA, P., MUDRÁK, J., SLEPIČKOVÁ, I. Sport a pohyb v životě seniorů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3110-3. SLEPIČKA, P. a kol. Divácká reflexe sportovního výkonu. Karolinum: Praha: Karolinum 2010. |
|
||
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (20.03.2024)
Znalost odpřednášené látky a základní doporučené literatury. Písemný test - 75% správných odpovědí v testu. |
|
||
Last update: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (22.09.2020)
Lectures: 1. Educational psychology, main aims and approaches 2. Personality of students and pupils, developmental processes 3. Assesment of students 4. Contemporary aproaches to education 5. Student coping strategies, psychosocial stress 6. Learning, senzorimotor learning 7. Clasroom climate, psychological approaches 8. Sport psychology, movement and psyche 9. Psychological analysis of sport activity 10. Cognitive function in sports 11. Personality, development in the sport context 12. Emotion, motivation, volition in the sport context 13. Social interaction, social facilitation, social groups in sport 14. Agression in sport context, sport spectators, doping
Semináře: 1. Methodology of psychology 2. Cognitive strategies in sport (interview, qualitative research) 3. Competitive anxiety (observation, questionnaire methods) 4. Classroom as a social group, sport team (sociometry) 5. Imagination - development of training schedule (experiment) 6. Attention, attention assessment(psychofyziological measurement) 7. Health psychology, well-being |
|
||
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (02.11.2022)
Online výuka bude probíhat v prostředí MS Teams. Kód pro připojení je Studijní opory jdou k dispozici v Moodle 1 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14347 |