SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational psychology and Sports Psychology - PPPD191NK
Title: Pedagogická psychologie a psychologie sportu
Guaranteed by: Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology (51-300000)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:12/0, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.
PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
Interchangeability : PPPD191N
Is incompatible with: PPPD191N
Is interchangeable with: PPPD191N
Annotation -
Last update: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (24.09.2020)
The course focuses on an application of psychological knowledge to educational practice, providing future educators with basic knowledge and skills related to effective educational and psychological interventions. The course also provides students with knowledge about psychological aspects of movement and explains the role of psychology in motor skills development. It also focuses on a positive experience of physical activity as a background for life-long physical activity participation.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (20.03.2024)

Obecné cíle předmětu:

- cílem předmětu je poskytnout studentům všeobecný přehled ze základu psychologie a psychologie sportu s důrazem na pedagogické přístupy s využitím v pedagogické praxi 

Výstupy učení – po absolvování předmětu je student schopen:

- objasnit význam pedagogické psychologie a psychologie sportu, jejich funkci a poslání 

- orientovat se a systematicky uvažovat v rozsáhlé oblasti pedogogicko psychologického a sportovně psychologického poznání a adekvátně užívat terminologii 

- charakterizovat pedagogickou psychologii a psychologii sporu jako vědní disciplínu, zařadit je do systému psychologických disciplín

- vymezit hlavní aktéry vyučovacího procesu, charakterizovat podstatu procesu učení v pedagogických situacích

- charakterizovat motivaci v pedagogických situacích, motivaci ve vztahu k učebnímu procesu

- vysvětlit, jak může pedagogická psychologie a psychologie sportu přispívat ke změně osobnosti

- vysvětlit funkci psychickéých procesů, objasnit význam kognitivních a exekutivních funkcí v učení a ve sportu

- aplikovat získané pedogogicko psychologické znalosti a dovednosti z přednášek a seminářů do edukačního procesu

- efektivně využívat získané pedogogicko psychologické poznatky a principy psychologické přípravy v pedagogické, trenérské či lektorské činnosti

Literature - Czech
Last update: Mgr. Dominika Krupková (14.10.2022)
Povinná:

MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.

ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.

SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1602-5.

TOD, D., THATCHER, J., RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3923-6.

Doporučená:

SLEPIČKA, P., MUDRÁK, J., SLEPIČKOVÁ, I. Sport a pohyb v životě seniorů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3110-3.

SLEPIČKA, P. a kol. Divácká reflexe sportovního výkonu. Karolinum: Praha: Karolinum 2010.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (20.03.2024)

Znalost odpřednášené látky a základní doporučené literatury.

Písemný test - 75% správných odpovědí v testu.

Syllabus -
Last update: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (22.09.2020)

Lectures:

1. Educational psychology, main aims and approaches

2. Personality of students and pupils, developmental processes

3. Assesment of students

4. Contemporary aproaches to education

5. Student coping strategies, psychosocial stress

6. Learning, senzorimotor learning

7. Clasroom climate, psychological approaches

8. Sport psychology, movement and psyche

9. Psychological analysis of sport activity

10. Cognitive function in sports

11. Personality, development in the sport context

12. Emotion, motivation, volition in the sport context

13. Social interaction, social facilitation, social groups in sport

14. Agression in sport context, sport spectators, doping

Semináře:

1. Methodology of psychology

2. Cognitive strategies in sport (interview, qualitative research)

3. Competitive anxiety (observation, questionnaire methods)

4. Classroom as a social group, sport team (sociometry)

5. Imagination - development of training schedule (experiment)

6. Attention, attention assessment(psychofyziological measurement)

7. Health psychology, well-being

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (02.11.2022)

Online výuka bude probíhat v prostředí MS Teams. Kód pro připojení je

9d0sqxp

Studijní opory jdou k dispozici v Moodle 1

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14347

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html