SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Practice in Sport II - PPPD183N
Title: Praxe ve sportu II.
Guaranteed by: Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2020
Semester: both
Points: 6
E-Credits: 6
Examination process:
Hours per week, examination: 3/0, C [TS]
Extent per academic year: 3 [weeks]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Mgr. Zuzana Dragounová, Ph.D.
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)
Charakteristika předmětu Cílem této praxe je prověřit v předchozím studiu a praxích získané vědomosti, dovednosti a návyky a další upevňování a zdokonalování profesního chování trenéra, cvičitele, instruktora či jiného tělovýchovného odborníka prostřednictvím praxe na pracovišti, na které pravděpodobně po skončení studia také budoucí absolvent nastoupí. Praktikující by měli v podstatě samostatně vést pedagogický proces pod usměrňujícím dohledem fakultního trenéra, (cvičitele, instruktora…). Studenti by měli působit jako praktikující tělovýchovní pedagogové (hospitace a vedení tréninku, vyučovacího či jiného tělovýchovného procesu) v různých tělovýchovných zařízeních jako jsou např. tělovýchovné jednoty (sportovní kluby), organizace Sokol, Orel, Pionýr apod. či fitcentra (tělovýchovné služby), cestovní kanceláře (specializované na sportovní programy), produkční firmy (organizace sportovních akcí), vzdělávací firmy apod. Praxi ve sportu je možné vykonat v institucích státních, spolkových, privátních či v občanských sdruženích. Studenti mohou plnit praxi i na vybraném pracovišti UK FTVS jako (pomocní) vědečtí pracovníci (účast na řešení např. grantových výzkumných úkolů). Do konce studijního semestru předcházejícího této odborné praxi (přesné datum je vždy stanoveno vyhláškou) musí student odevzdat přihlášku na praxi (s potvrzením o možnosti vykonat praxi ve vybraném zařízení). Garant praxe ve sportu musí posoudit, zdali instituce či zařízení je pro praxi vhodné a umožní studentovi jeho odborný růst. Pracoviště, kde se praxe uskuteční, musí být odpovídající kvality a spolehlivosti.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)

Cílem této praxe je prověřit v předchozím studiu a praxích získané vědomosti, dovednosti a návyky a další upevňování a zdokonalování profesního chování trenéra, cvičitele, instruktora či jiného tělovýchovného odborníka prostřednictvím praxe na pracovišti, na které pravděpodobně po skončení studia také budoucí absolvent nastoupí. Praktikující by měli v podstatě samostatně vést pedagogický proces pod usměrňujícím dohledem fakultního trenéra, (cvičitele, instruktora…).

Literature - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)

Tilinger, P. a kol. (2014). Odborné a pedagogické praxe ve sportu a tělesné výchově. Praha: Karolinum.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)
Rámcový program praxe ve sportu (cca 90 hodin)
1. Úvodní seminář před nástupem studentů na praxi

2. Beseda s vedením pracoviště, přijímajícího studenta na praxi, sestavení plánu praxe

3. - 89. Hospitace, konzultace, vedení pedagogického procesu, rozbory pedagogické činnosti studenta a další činnosti spojené s realizací praxe na studentem zvoleném pracovišti

90. Závěrečný seminář, vyhodnocení práce, zápočty

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)
Požadavky na zápočet z praxe ve sportu
A. Vedení tréninkového procesu:

l. Kladné hodnocení praxe studenta fakultním trenérem

2. Motivační dopis k praxi v rozsahu 300 slov, profesní životopis

3. Charakteristika zařízení
4. Tréninková dokumentace. Student je povinen vést o své činnosti deník s obsahem:

  • osobní pracovní plán (obsahující základní charakteristiku skupiny, dále potom u družstev vyšší výkonnosti plán daného období rozpracovaný na mikrocykly a tréninkové jednotky)
  • všechny hospitační záznamy
- všechny přípravy na tréninkové jednotky
  • denní záznam
Dokumentace musí být konzultována a parafována fakultním trenérem.

5. Osobní hodnocení praxe
B. Vedení tělovýchovného procesu ve sportovním centru, resp. fitcentru (placené služby):

l. Kladné hodnocení praxe studenta fakultním cvičitelem

2. Motivační dopis k praxi v rozsahu 300 slov, profesní životopis

3. Dokumentace praxe. Student je povinen vést o své činnosti deník s obsahem:

  • osobní pracovní plán (obsahující základní charakteristiku vedených osob, vstupní a výstupní data klientů, kteří jsou vedeni studentem, záměry pro dané období)
  • všechny hospitační záznamy zhlédnutých aktivit
  • všechny přípravy na cvičební jednotky, které student vedl
  • vyhodnocení vedených jednotek (reakce cvičících, jejich chování, jednání, úroveň komunikace s cvičícími)
  • vypracované programy (např. kondiční kulturistiky apod.)
  • denní záznam
  • Dokumentace musí být konzultována a parafována fakultním cvičitelem.

4. Osobní hodnocení praxe, včetně charakteristiky zařízení, ve kterém student praktikoval.

Charakteristika zařízení by měla obsahovat:

  • formy tělovýchovných aktivit provozovaných centrem
  • vybavení, plány perspektivy
  • návštěvnost, skladba klientely (věková, profesní)
  • spokojenost klientů se službami
  • názor studenta na kvality centra a přínos praxe k osobnímu rozvoji

C. Práce na přípravě a realizaci vědeckých, odborných, společenskovědních a jiných projektů (věda, výzkum, organizace sportovních akcí):

1. Kladné hodnocení praxe studenta fakultním pedagogem

2. Motivační dopis k praxi v rozsahu 300 slov, profesní životopis

3. Obsahová dokumentace. Student je povinen o své činnosti vést deník, kde zaznamenává průběh praxe, zejména:

  • obsah odborné či organizátorské práce (její přípravu, realizaci a hodnocení výsledků činnosti)
  • poznámky z porad, výzkumných měření, seminářů apod.
  • hodnocení své práce fakultním pedagogem

Dokumentace musí být konzultována a parafována fakultním pedagogem.

4. Osobní hodnocení praxe včetně charakteristiky zařízení, ve kterém student praktikoval.

Charakteristika zařízení by měla obsahovat:

  • popis zařízení
  • čím se instituce zabývá, hlavní směry činnosti
  • výsledky práce instituce
  • současná situace a perspektivy rozvoje
  • vlastní názor studenta na kvalitu zařízení
  • přínos praxe osobnímu rozvoji

5. V případě praxe jako výzkumný pracovník by výstupem praxe mělo být odborné sdělení na studentské vědecké konferenci, případně i jiné formy publikační činnosti.

D. Práce v oblasti provozu a řízení instituce se sportovním nebo tělovýchovným zaměřením (manažering)

1. Kladné hodnocení praxe studenta fakultním pedagogem

2. Motivační dopis k praxi v rozsahu 300 slov, profesní životopis

3. Obsahová dokumentace. Student je povinen o své činnosti vést deník, kde zaznamenává průběh praxe, zejména:

  • obsah odborné či organizátorské práce (její přípravu, realizaci a hodnocení výsledků činnosti)
  • poznámky z porad, seminářů apod.
  • hodnocení své práce fakultním pedagogem

Dokumentace musí být konzultována a parafována fakultním pedagogem.

4. Osobní hodnocení praxe včetně charakteristiky zařízení, ve kterém student praktikoval.

Charakteristika zařízení by měla obsahovat:

- popis zařízení
- čím se instituce zabývá, hlavní směry činnosti
- výsledky práce
- současná situace a perspektivy rozvoje
  • vlastní názor studenta na stav, kvalitu a výhled zařízení do budoucna
  • přínos praxe osobnímu rozvoji
V souhrnné zprávě se student vedle výše uváděných charakteristik zaměří na tyto dílčí oblasti manažeringu:
Oblast sponzorování
  • jaké mají sponzory na aktuální sezónu (období)
  • jak je vyhledávají
  • co jim sponzoři poskytují
  • co oni poskytují sponzorům (jaké typy reklam používají)
  • na jakém místě v rozpočtu leží příjmy od sponzorů
  • mají-li nějakou osvědčenou techniku jednání se sponzory
  • co zpravidla sponzoři od managera očekávají
  • zda připravují ve spolupráci se sponzory akce na přilákání diváků
Oblast hospodaření
  • jaké mají finanční zdroje
  • jaké je jejich pořadí dle priority
  • zkušenosti a současné výhledové záměry
Oblast transferu sportovců
  • kolik sportovců nakoupili, prodali, postupy realizace
  • jak vypočítávají cenu sportovce
  • jakými normami jsou vázány transfery sportovců atd.
Oblast legislativy
  • které právní normy považují za nejdůležitější pro svou činnost
  • které právní normy brání dalšímu rozvoji
  • které právní normy doposud chybí a takto brzdí rozvoj
Ostatní oblasti
  • které další činnosti jsou součástí manažerské práce v jejich konkrétním případě (např. styky s výrobci sportovního zboží atd.)

E. Organizace sportovních akcí
1. Kladné hodnocení praxe studenta fakultním pedagogem

2. Motivační dopis k praxi v rozsahu 300 slov, profesní životopis

3. Obsahová dokumentace. Student je povinen o své činnosti vést deník, kde zaznamenává průběh praxe, zejména:

  • obsah odborné či organizátorské práce (její přípravu, realizaci a hodnocení výsledků činnosti)
  • poznámky z porad, seminářů apod.
  • přípravu na jednotlivé akce formou případových studií
  • hodnocení své práce fakultním pedagogem

Dokumentace musí být konzultována a parafována fakultním pedagogem.

4. Osobní hodnocení praxe včetně charakteristiky zařízení, ve kterém student praktikoval.

Charakteristika zařízení by měla obsahovat:

- popis zařízení
- čím se instituce zabývá, hlavní směry činnosti
- výsledky práce
- současná situace a perspektivy rozvoje
  • vlastní názor studenta na stav, kvalitu a výhled zařízení do budoucna
  • přínos praxe osobnímu rozvoji

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)
Úkoly praxe ve sportu
Praxe úzce navazuje na předchozí praxe studenta, jak ve školách, tak i v tělovýchově. Měla by být jejím pokračováním na vyšší úrovni ve všech parametrech a ukazatelích.

Hlavním úkolem této praxe je úkol kontrolní. Pochopitelně se prolíná s úkoly nácvičnými, ve svém výsledku hodnotí schopnost studenta integrovat a aplikovat doposud získané vědomosti, zkušenosti a způsoby profesního chování do vedení cílevědomého a účinného pedagogického procesu na zvoleném pracovišti. Student by měl proniknout hlouběji do problematiky činnosti zařízení a oblasti, které si zvolil, zejména ve smyslu celkového dění i mimo tréninkový proces, např. organizace testování, spolupráce s dalšími institucemi, ostatními družstvy apod.

Při praxi ve sportu je možné využít v podstatě mnohé vědomosti a dovednosti získané v průběhu studia, včetně předchozích praxí, s ohledem na profilaci posluchače (resp. jeho specializaci). Nejvýraznější uplatnění mají didaktiky - obecná, oborové (didaktika sportovního tréninku či didaktika školní tělesné výchovy) i speciální (jednotlivých sportovních odvětví). Dlouhodobé každodenní působení studenta má vedle prověření vlastních možností přinést rozšíření škály vzorců profesního chování a jednání v konkrétních pedagogických situacích.

Praxe může probíhat formou blokové stáže, v rozsahu cca 3 týdnů (3 x 30 h týdně). V tomto případě by praxe měla být vykonána v instituci, která provozuje kancelář, jejíž provozní doba je minimálně 6 hodin v pracovní dny, a která má také vlastní zaměstnance.

Zkušenosti z realizace odborných praxí ukazují, že je možné, a v řadě případů i vhodné a potřebné, na základě dohody studenta s garantem praxe, přijmout formu průběžné praxe (plnění objemu 90 hodin za semestr nebo školní rok). Tuto formu lze realizovat v případě dlouhodobého systematického působení studenta u skupiny (družstva) sportovců, jejichž příprava probíhá již dlouhodobě (3 - 4krát v týdnu) a má charakter systematického tréninku, který dotyčný student vede a je předpokladem, že v klubu bude nadále působit jako profesionální trenér.

Formy odborné praxe ve sportu
Tělovýchova představuje širokou paletu možností uplatnění praktikujícího studenta. Z nejfrekventovanějších aktivit zmiňujeme tyto:

  • trenér ve sportovním klubu, v tělovýchovné jednotě, spolkové organizaci (např. Sokol, Junák, Orel, Pionýr apod.), školním sportovním klubu či kroužku apod. Pokud nejde o profesionální družstvo s 4 - 6 hodinami tréninku denně, je možno působit u více družstev v rámci klubu, nebo je vhodnější zvolit celoroční působení - průběžnou praxi
  • cvičitel (instruktor, osobní trenér…) ve sportovním centru, fitcentru, či v jiné instituci poskytující placené tělovýchovné služby. Je nutné vést minimálně 3 klienty, není možné vykonávat praxi jako recepční. Je nutné volit centra s celodenním provozem a širším spektrem služeb
  • sportovní instruktor - vedení, resp. organizování sportovních akcí, např. pracovník ve specializované cestovní kanceláři
  • pedagog zajišťující zájmové aktivity marginálních skupin (sportovní či tělovýchovný kroužek nebo zájmové sdružení např. osob se zdravotním postižením, odsouzených, apod.)
  • organizátor regionálně či celostátně významné sportovní či tělovýchovné akce (příprava a realizace MS, ME, světového poháru apod.)
  • práce na přípravě a realizaci (organizátor) vědeckých, odborných, společensko-vědních a jiných projektů (příprava a realizace kongresu, konference, semináře apod.)
  • práce v oblasti provozu a řízení instituce se sportovním nebo tělovýchovným zaměřením
  • pomocný vědecký pracovník - participace na řešení grantových výzkumných úkolů na vybraném pracovišti UK FTVS (např. jako příprava na postgraduální studium)
  • jiné, na základě žádosti a následného jednání s garantem předmětu, vedoucím této praxe

Záměrem této odborné praxe je získání zkušeností ze samostatného vedení tělovýchovných aktivit (pod dohledem a s případnou pomocí zkušeného pedagoga), resp. získání zkušeností z pracovních aktivit ve vzdělávacích institucích jako např.:

a) vedení tréninkového procesu dětí na úrovni základní etapy sportovního tréninku (všeobecný rozvoj), nebo

b) vedení tréninkového procesu dětí či mládeže nebo dospělých na úrovni výkonnostního či vrcholového sportu, nebo

c) vedení sportovních kroužků či zájmových skupin na pomezí rekreačních a sportovních aktivit, nebo

d) vedení dospělých, mládeže či dětí v oblasti placených služeb ve sportovních centrech, fitcentrech, soukromých akademiích sportu, privátních školách, klubech apod., nebo

e) organizace sportovních a tělovýchovných soutěží, seminářů, kongresů apod.

f) organizace sportovních akcí v rámci specializovaných cestovních kanceláří
g) organizační a přípravná činnost v privátních vzdělávacích firmách, vzdělávání dospělých

h) práce v oblasti personalistiky
i) práce v managementu oddílu, svazu apod.

j) výzkumná činnost v oblasti sportu

k) jiné aktivity

Povinnosti studentů na praxi ve sportu
1. Odborná praxe ve sportu je plánována na tři týdny. Student po celou dobu praktikuje tak, aby každý den absolvoval 6 hodin. Nebo - v průběhu semestru (4 měsíce pracuje 6 hodin týdně, či celoročně pracuje cca 3 hodiny týdně. Znamená to, že by měl věnovat praxi celkem minimálně 90 hodin.
2. Rozvrh, rozvržení pracovní doby v týdnu, podle kterého student praktikuje, je nezbytné odevzdat garantovi předmětu nejpozději v den nástupu na praxi.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html