|
|
|
||
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)
|
|
||
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)
Cílem této praxe je prověřit v předchozím studiu a praxích získané vědomosti, dovednosti a návyky a další upevňování a zdokonalování profesního chování trenéra, cvičitele, instruktora či jiného tělovýchovného odborníka prostřednictvím praxe na pracovišti, na které pravděpodobně po skončení studia také budoucí absolvent nastoupí. Praktikující by měli v podstatě samostatně vést pedagogický proces pod usměrňujícím dohledem fakultního trenéra, (cvičitele, instruktora…). |
|
||
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)
Tilinger, P. a kol. (2014). Odborné a pedagogické praxe ve sportu a tělesné výchově. Praha: Karolinum. |
|
||
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)
1. Úvodní seminář před nástupem studentů na praxi 2. Beseda s vedením pracoviště, přijímajícího studenta na praxi, sestavení plánu praxe 3. - 89. Hospitace, konzultace, vedení pedagogického procesu, rozbory pedagogické činnosti studenta a další činnosti spojené s realizací praxe na studentem zvoleném pracovišti 90. Závěrečný seminář, vyhodnocení práce, zápočty |
|
||
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)
A. Vedení tréninkového procesu: l. Kladné hodnocení praxe studenta fakultním trenérem 2. Motivační dopis k praxi v rozsahu 300 slov, profesní životopis 3. Charakteristika zařízení4. Tréninková dokumentace. Student je povinen vést o své činnosti deník s obsahem:
B. Vedení tělovýchovného procesu ve sportovním centru, resp. fitcentru (placené služby): l. Kladné hodnocení praxe studenta fakultním cvičitelem 2. Motivační dopis k praxi v rozsahu 300 slov, profesní životopis 3. Dokumentace praxe. Student je povinen vést o své činnosti deník s obsahem:
4. Osobní hodnocení praxe, včetně charakteristiky zařízení, ve kterém student praktikoval. Charakteristika zařízení by měla obsahovat:
C. Práce na přípravě a realizaci vědeckých, odborných, společenskovědních a jiných projektů (věda, výzkum, organizace sportovních akcí): 1. Kladné hodnocení praxe studenta fakultním pedagogem 2. Motivační dopis k praxi v rozsahu 300 slov, profesní životopis 3. Obsahová dokumentace. Student je povinen o své činnosti vést deník, kde zaznamenává průběh praxe, zejména:
Dokumentace musí být konzultována a parafována fakultním pedagogem. 4. Osobní hodnocení praxe včetně charakteristiky zařízení, ve kterém student praktikoval. Charakteristika zařízení by měla obsahovat:
5. V případě praxe jako výzkumný pracovník by výstupem praxe mělo být odborné sdělení na studentské vědecké konferenci, případně i jiné formy publikační činnosti.
D. Práce v oblasti provozu a řízení instituce se sportovním nebo tělovýchovným zaměřením (manažering) 1. Kladné hodnocení praxe studenta fakultním pedagogem 2. Motivační dopis k praxi v rozsahu 300 slov, profesní životopis 3. Obsahová dokumentace. Student je povinen o své činnosti vést deník, kde zaznamenává průběh praxe, zejména:
Dokumentace musí být konzultována a parafována fakultním pedagogem. 4. Osobní hodnocení praxe včetně charakteristiky zařízení, ve kterém student praktikoval. Charakteristika zařízení by měla obsahovat: - popis zařízení- čím se instituce zabývá, hlavní směry činnosti - výsledky práce - současná situace a perspektivy rozvoje
Oblast sponzorování
1. Kladné hodnocení praxe studenta fakultním pedagogem 2. Motivační dopis k praxi v rozsahu 300 slov, profesní životopis 3. Obsahová dokumentace. Student je povinen o své činnosti vést deník, kde zaznamenává průběh praxe, zejména:
Dokumentace musí být konzultována a parafována fakultním pedagogem. 4. Osobní hodnocení praxe včetně charakteristiky zařízení, ve kterém student praktikoval. Charakteristika zařízení by měla obsahovat: - popis zařízení- čím se instituce zabývá, hlavní směry činnosti - výsledky práce - současná situace a perspektivy rozvoje
|
|
||
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (23.05.2017)
Praxe úzce navazuje na předchozí praxe studenta, jak ve školách, tak i v tělovýchově. Měla by být jejím pokračováním na vyšší úrovni ve všech parametrech a ukazatelích. Hlavním úkolem této praxe je úkol kontrolní. Pochopitelně se prolíná s úkoly nácvičnými, ve svém výsledku hodnotí schopnost studenta integrovat a aplikovat doposud získané vědomosti, zkušenosti a způsoby profesního chování do vedení cílevědomého a účinného pedagogického procesu na zvoleném pracovišti. Student by měl proniknout hlouběji do problematiky činnosti zařízení a oblasti, které si zvolil, zejména ve smyslu celkového dění i mimo tréninkový proces, např. organizace testování, spolupráce s dalšími institucemi, ostatními družstvy apod. Při praxi ve sportu je možné využít v podstatě mnohé vědomosti a dovednosti získané v průběhu studia, včetně předchozích praxí, s ohledem na profilaci posluchače (resp. jeho specializaci). Nejvýraznější uplatnění mají didaktiky - obecná, oborové (didaktika sportovního tréninku či didaktika školní tělesné výchovy) i speciální (jednotlivých sportovních odvětví). Dlouhodobé každodenní působení studenta má vedle prověření vlastních možností přinést rozšíření škály vzorců profesního chování a jednání v konkrétních pedagogických situacích. Praxe může probíhat formou blokové stáže, v rozsahu cca 3 týdnů (3 x 30 h týdně). V tomto případě by praxe měla být vykonána v instituci, která provozuje kancelář, jejíž provozní doba je minimálně 6 hodin v pracovní dny, a která má také vlastní zaměstnance. Zkušenosti z realizace odborných praxí ukazují, že je možné, a v řadě případů i vhodné a potřebné, na základě dohody studenta s garantem praxe, přijmout formu průběžné praxe (plnění objemu 90 hodin za semestr nebo školní rok). Tuto formu lze realizovat v případě dlouhodobého systematického působení studenta u skupiny (družstva) sportovců, jejichž příprava probíhá již dlouhodobě (3 - 4krát v týdnu) a má charakter systematického tréninku, který dotyčný student vede a je předpokladem, že v klubu bude nadále působit jako profesionální trenér. Formy odborné praxe ve sportu Tělovýchova představuje širokou paletu možností uplatnění praktikujícího studenta. Z nejfrekventovanějších aktivit zmiňujeme tyto:
Záměrem této odborné praxe je získání zkušeností ze samostatného vedení tělovýchovných aktivit (pod dohledem a s případnou pomocí zkušeného pedagoga), resp. získání zkušeností z pracovních aktivit ve vzdělávacích institucích jako např.: a) vedení tréninkového procesu dětí na úrovni základní etapy sportovního tréninku (všeobecný rozvoj), nebo b) vedení tréninkového procesu dětí či mládeže nebo dospělých na úrovni výkonnostního či vrcholového sportu, nebo c) vedení sportovních kroužků či zájmových skupin na pomezí rekreačních a sportovních aktivit, nebo d) vedení dospělých, mládeže či dětí v oblasti placených služeb ve sportovních centrech, fitcentrech, soukromých akademiích sportu, privátních školách, klubech apod., nebo e) organizace sportovních a tělovýchovných soutěží, seminářů, kongresů apod. f) organizace sportovních akcí v rámci specializovaných cestovních kanceláříg) organizační a přípravná činnost v privátních vzdělávacích firmách, vzdělávání dospělých h) práce v oblasti personalistiky i) práce v managementu oddílu, svazu apod. j) výzkumná činnost v oblasti sportu k) jiné aktivity Povinnosti studentů na praxi ve sportu 1. Odborná praxe ve sportu je plánována na tři týdny. Student po celou dobu praktikuje tak, aby každý den absolvoval 6 hodin. Nebo - v průběhu semestru (4 měsíce pracuje 6 hodin týdně, či celoročně pracuje cca 3 hodiny týdně. Znamená to, že by měl věnovat praxi celkem minimálně 90 hodin. 2. Rozvrh, rozvržení pracovní doby v týdnu, podle kterého student praktikuje, je nezbytné odevzdat garantovi předmětu nejpozději v den nástupu na praxi. |