SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogic psychology - PPPD158N
Title: Pedagogická psychologie
Guaranteed by: Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology (51-300000)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:6/0, MC [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > Social Subjects
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: Jiří Krasilov (10.03.2009)
The subject forms a university basis of theory and practice of educational process in preparation of teachers of P.E., coaches of various kinds of sport, physiotherapists, teachers for the young demanding special care and other professions.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Studijní literatura

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy: učební text. Praha: Karolinum,. 171 s. ISBN:80-7184-659-7.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, (ISBN:80-7178-463-X).

VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál 1999. 383 s., ISBN: 80-7178-269-6.

MICHEL, F., MOOREOVÁ, C.L. Psychobiologie. Praha: Portál 1999. 478 s., ISBN 80-7178-116-9.

Další doporučená literatura

Rychtecký A., Hardman, K., Klein, Patriksson, G & Carriero da Costa, F G., (2008). Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 12, 11-28.

Rychtecký, A. (2008). Physical Education and Education through Sport in the Czech Republic. In: G. Klein & K. Hardman: Physical Education and Sport Education in European Union. Paris: Edition Revue EP.S. ISBN 978-2-86713-359-6. ISSN: 0756-2136.

Hardman, K., Klein, Patriksson, G., Rychtecký A. & Carriero da Costa, F , (2008). Implementation of Bologna Process and Model Curriculum Development in Physical Education Teacher Education. Chapter in monograph: K. Petry, K. Froberg, A. Madela & W. Tokarski (2008). Higher Education in Sport in Europe: From labour Market Demand to Training Supply. Maidenhead: Mayer & Mayer, 56-79.

Rychtecký, A. (2007). Active Lifestyleof Young people - Benefits and Outcomes. In: W-D. Brettschneider & R. Naul (Eds.): ?Obesity in Europe? - Young people? physical activity and sedentary lifestyles. Chapter in the Monograph. Sport Science International 4, Frankfurt am Main: Peter Lang, 199-218 pp.

Rychtecký, A. (ed) & all. (2006). Monitorování účasti mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České republice. Monografie. Praha: Universita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu. 108p. (ISBN: 80-86317-44-7).

Rychtecký, A. (2006). Profesionalizace a vzdělávání ve sportovním sektoru. In: Sborník příspěvků z konference: ?Postavení, organizace a financování sportu v České republice?. 17-24. (ISBN: 978-80-7033-999-2).

Rychtecký, A. (2004). Vocational Education and Training Related to Sport in the Czech Republic: Situation, Trends and Perspectives. National report into EU Project: Vocasport: ?Improving Employment in Sorts in Europe through Vocational Training?. Praha, UK - FTVS, University of Lyon 72s.

Rychtecký, A. (2001). Účast ve sportu jako prostředek integrace mládeže do společnosti. In: J. Labudová & O. Majerský. ?Perspektívy školskej telesnej výchovy a športu pre všetkých v SR?. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnost pre telesnú výchovu a šport, 135-140.

Rychtecký, A. (2000). Výzkumné trendy v pedagogice a didaktice tělesné výchovy a sportu. In: Sborník příspěvků: ?Mezinárodní vědecká konference Tělesná výchova a sport 2000?, Liberec - Euroregion Nisa, Liberec: Technická univerzita v Liberci, s. 13-18.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Zápočet: Písemný test

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Přednášky:

Vývoj, metody a systém pedagogické psychologie

Dědičnost a výchova, typologické, topologické a individuální přístupy učitele;

Talentovaní a neprospívající žáci

Vyučovací a učební strategie, kauzalita dle bio-psych-sociálních aspektů,

Učební styly žáků, možnosti jejich efektivního utváření

Vývoj a výchova, paradoxy výchovy

Psychické a výchovné působení; zásady a metody

Psychologická charakteristika spolupůsobících činitelů ve vyučování a výchově; konformita, psychické a výchovné působení

Učitelská profese, kompetence, učební výsledky

Pedagogicko - psychologické poradenství

Efektivita činností učitele, formy efektní práce učitele; principy a metody hodnocení

Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu.

Zdroje a analýza nových pedagogicko-psychologických informací; kompetence učitele v informačních a komunikačních technologiích

Zápočtový test

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html