SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of PE - PPPD102
Title: Didaktika TV
Guaranteed by: Department of Social Sciences Foundation in Kinanthropology (51-300000)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 1
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:6/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Guarantor: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Incompatibility : PPPD136
Interchangeability : PPPD136
Annotation -
Last update: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (19.09.2020)
Characteristics: The course builds on knowledge from psychology and pedagogy. It brings information about the role of school physical education in the system of physical culture and education. School physical education is presented as an open system of physical and sports education, determined by projects of education and training, teachers, pupils and conditions. Projects, organizational forms, differentiation in school physical education, extracurricular and extracurricular physical activities, school sports of youth in the national and international context.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (19.09.2020)

Studenti získají informace o roli školní tělesné výchovy v systému tělesné kultury a vzdělávání.

Získají kompetence orientovat se v problematice pohybového vzdělávání v prostředí školy, používat vhodné organizační formy a postupy při výuce, využívat diferenciaci ve školní tělesné výchově, organizovat mimotřídní a mimoškolní pohybové aktivity.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Rychtecký, A. & Fialová. L. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: karolinum, 171 s. ISBN: 80-7184-659-7.

Green, K. & Hardman K. (2005). Physical Education: Essential Issues. London" SAGE Publication Company 248 p. ISBN: 0 7619 4497 4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (19.09.2020)

Požadavky na zápočet:

písemný test, seminární práce

Požadavky na zkoušku:

písemná, ústní

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (19.09.2020)

1. Historický přehled vývoje obsahu a forem školní tělesné výchovy v evropském a národním kontextu.

2. Školní tělesná výchova jako forma tělesné kultury a pohybové aktivity, její místo v systému vzdělávání a výchovy.

3. Systém didaktiky školní tělesné výchovy. Environcentrismus, pedocentrismus, paidocentricmus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy.

4. Projekty výchovy a vzdělávání v tělesné výchově, historická reflexe, osnovy, rámcové vzdělávací programy. Mimotřídní a mimoškolní pohybové a volno-časové aktivity.

5. Plánování v tělesné výchově roční, tematické plány, příprava na vyučování. Modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů

6. Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání. Divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací. Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci.

7. Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace.

8. Učitel tělesné výchovy. Vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj. Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák". Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu.

Rozvoj interpersonální percepce.

9. Vyučovací metody, klasifikace, analýza, modifikace, vyučovací styly, syntéza informativního a formativního

působení.

10. Reflexe a evaluace práce učitele. Dialog s rodiči, vedením školy, municipalitou. Kázeň v tělesné výchově, spolupráce, zájem a tvořivost. Řešení rušivého a nespolupracujícího chování.

11. Organizační formy tělesné výchovy: školní povinné, nepovinné, doplňkové, zájmové. Specifické didaktické formy,

dobrodružné, prožitkové a netradiční činnosti. školní tělesná výchova v Evropská chartě sportu. Školní sportovní

organizace a kluby. Sport mládeže, Mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže.

12. Výzkum ve školní tělesné výchově, zlepšení a inovace pedagogické praxe.

13. Synergické i kontradikční podněty ve školní tělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy.

Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická.

14. Metody empirického a teoretického výzkumu v didaktice.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.11.2020)

K předmětu je k dispozici scriptum v tištěné verzi i přístupné online: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-499.html

(do konce roku 2020 bude přístupné nové aktualizované multimediální scriptum v elektronické podobě)

Je zřízen LMS - moodle název: Základy didaktiky (studenti obdrží heslo pro přihlášení na počátku semestru od vyučující)

V případě distanční výuky budou přednášky probíhat přes Microsoft Teams - název Didaktika Tv (kód: 4gw9zaw)

přímý odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4877bd51635d4613b12127b2ecbd1025%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=dd381f41-1e6d-404d-9dc6-3ab3e40e5f58&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html