SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Swimming - PPLS120N
Title: Didaktika plavání
Guaranteed by: Department of Swimming, Water and Technical Sports (51-300800)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: 100 / 60 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D.
Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D.
Mgr. Jitka Pokorná
Incompatibility : PPLS120NK
Interchangeability : PPLS120NK
Is interchangeable with: PPLS120NK
Annotation -
Last update: PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D. (29.08.2023)
The content of the subject expands the theoretical knowledge, practical skills and didactic competence of students in the creation of movement programs in water. These programs are focused on swimming lessons, movement training in water, aqua-fitness, health swimming or programs with experiential content that can be used both in school physical education and in the environment of leisure activities or sports. The structuring of the curriculum, illustrative examples and practical exercises enable students to apply the acquired knowledge, skills and didactic competence to the management of programs with this content. A graduate of the course is able to independently and creatively create and implement programs for different groups of the population, focused on the cultivation of movement expression in water, the development of muscular fitness or movement hypokinesis.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D. (29.06.2023)

The aim of the subject is the development of didactic skills acquired in the bachelor's study during the creation of selected movement programs in water, with an emphasis on programs focused on swimming education.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (28.08.2023)

BĚLKOVÁ-PREISLEROVÁ, T. Plavání: zdokonalovací plavecká výuka. Praha: NS Svoboda, 1998.

BENEŠOVÁ, M. Cvičení ve vodě: aquagymnastika, 2. vyd. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 1997. 69 s.

BRODY, L. T., GEIGE, P. R. (Eds.). Aquatic Exercise for Rehabilitation and Training. USA: Human Kinetics, 2009.

ČECHOVSKÁ, I. Didaktika plavání. Zdravotní plavání. Dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1320.html.

ČECHOVSKÁ, I., BRTNÍK, T., KRAMPEROVÁ, V. (Eds.) Aktualizované poznatky
z didaktiky plavání II. Praha: UK FTVS, 2014. 132 s. ISBN 978-80-87647-18-9.

ČECHOVSKÁ, I., JURÁK, D., POKORNÁ, J. Plavání. Pohybový trénink ve vodě. Praha: Karolinum, 2012. 90 s. ISBN978-80-246-1948-4.

ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. (Eds.) Didaktika plavání Vybrané kapitoly. Praha: Karolinum, 2019. 305 s. ISBN 978-80-246-4283-3.

ČECHOVSKÁ, I., NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua-fitness. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0462-5.

HUBENÁ, K. Diagnostika didaktických kompetencí studentů UK FTVS. Disertační práce. Praha: FTVS UK, 2018.

HUBENÁ, K. Školní plavecká výuka – problematika managementu heterogenní skupiny (přednáška), Didaktika plavání, studijní program TVS se zaměřením na vzdělávání, FTVS UK, Praha, 16.3.2022.

KRAMPEROVÁ, V. Vliv aerobního pohybového programu ve vodě na úroveň zdravotně orientované tělesné zdatnosti a kvality života seniorek. Praha, 2019 Disertační práce. Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.

NOVOTNÁ, V., ČECHOVSKÁ, I., BUNC, V. Fit programy pro ženy. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1191-5.

PESLOVÁ, E., Organizace pohybového programu aqua-fitness (přednáška), Didaktika plavání, studijní program TVS se zaměřením na vzdělávání, FTVS UK, Praha, 30. 3. 2022

POKORNÁ, J ., Organizace pohybového programu ve vodě se zaměřením na pohybový trénink (přednáška), Didaktika plavání, studijní program TVS se zaměřením na vzdělávání, FTVS UK, Praha, 16. 2. 2022

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 2017 [online]. Praha: MŠMT.
[cit. 2022-03-04]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792/.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (30.08.2023)

Zápočtové požadavky:

·       85% aktivní účast na přednáškách i na seminářích

·       konzultovaný a pozitivně hodnocený didaktický výstup na zadané téma

·       hospitace a praxe v plavecké výuce

·       test plavecké všestrannosti 300 m v časovém limitu muži 7:30, ženy 8:30

Zkouška:

·       písemný vědomostní test a ústní zkouška

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (30.08.2023)

Výuka je realizována v rozsahu 1/1, což představuje 7 devadesátiminutových přednášek
a 14 seminářů (praktických cvičení) s dotací 45 minut.

Každý seminář poskytuje teoretické zázemí dílčích témat pro optimální zvládnutí žádané problematiky. Předmět nabízí rozsáhlou podporu v prostředí Moodle II, kde jsou obsaženy všechny podpůrné materiály a odkazy k důležitým zdrojům. V případě zavedení distanční nebo hybridní formy vzdělávání je část výuky realizována prostřednictvím nástroje MS Teams.

Předmět je zaměřen převážně prakticky. Studenti připravují a přímo vedou vyučovací jednotku, jsou často zapojování do diskuze, hodnocení a podání zpětné vazby. Mají také možnost účastnit se lekce v reálné plavecké výuce prostřednictvím spolupráce s vybranými plaveckými školami.

Hodinová dotace pro praktická cvičení je rozdělena do těchto oblastí:

·       Diagnostika techniky plaveckých způsobů a plavecké zdatnosti (4 lekce)

·       Organizace pohybových programů ve vodě s různým zaměřením (9 lekcí)

·       Hospitace v plavecké výuce. (1 lekce)

Přednášky

1. Úvod do předmětu, organizace studia. Benefity pohybových aktivit ve vodě.

2. Organizace pohybového programu ve vodě se zaměřením na plavecké vzdělávání.

3. Organizace pohybového programu ve vodě se zaměřením na pohybový trénink ve vodě.

4. Současná didaktika plavání.

5. Školní plavecká výuka - problematika managementu heterogenní skupiny.

6. Organizace pohybových programů aqua-fitness.

7. Organizace zdravotně zaměřených pohybových programů ve vodě.

Semináře

1. Ověřování plavecké úrovně (pohybové testy ve vodě). Diagnostika plavecké kompetence, techniky plavecké lokomoce, diagnostika pro potřeby zpětné vazby. Standardizované škály.

2. Diagnostika techniky plaveckých způsobů a plavecké zdatnosti. Komplexní expertní posouzení pohybového projevu, Nejčastější chyby v technice plaveckých způsobů, korekce chyb. Organizace Cooperova testu plavecké vytrvalosti.

3. Vedení vyučovací jednotky školního plavání – základní a středoškolské vzdělávání. Organizace programu ve vodě zaměřeného na korekci chyb u plaveckých způsobů pro žáky
2. stupně ZŠ a studenty SŠ ve zdokonalovací plavecké výuce.

4. Vedení vyučovací jednotky se zaměřením na záchranné plavání, zážitkové programy.
Speciální plavecká průprava pro záchranu tonoucího. Balanční, soutěživé programy, využití prvků plaveckých sportů

5. Vedení vyučovací jednotky se zaměřením na zdravotně orientované plavání a aqua-fitness.
Modifikované plavecké způsoby, využití pomůcek. Programy v hluboké a mělké části bazénu.

6. Vedení vyučovací jednotky s využitím pohybového tréninku. Organizace pohybového programu ve vodě zaměřeného na pohybový trénink ve vodě – nepřerušované a přerušované tréninkové metody.

7. Hospitace v plavecké výuce

8. – 14. Didaktické výstupy studentů.

Dokument vznikl v rámci realizace projektu: Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK; reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19-068/0016093

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (28.08.2023)

https://dl2.cuni.cz/pluginfile.php/387211/mod_resource/content/1/NMgr%20aqua%2021.pdf

Schedule by date
Day Date Description Teacher Files Note
Wednesday21.02.2024dr. Hubená - výuka - 21.2., 13.3., 20.3., 27.3.PhDr. Kristýna Hubená, Ph.D. 
Wednesday28.02.2024Mgr. Pokorná - výuka - 28.2., 6.3.Mgr. Jitka Pokorná 
Wednesday03.04.2024dr. Kramperová - výuka - 3.4.Mgr. Veronika Kramperová, Ph.D. 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html