SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Marketing - PMNG118
Title: Marketing
Guaranteed by: Department of Sport Management (51-300100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 6
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited / 42 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Josef Voráček, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Josef Voráček, Ph.D.
Is pre-requisite for: PMNG134
Annotation -
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (16.09.2020)
The course focuses on acquiring basic knowledge of marketing theory. Students learn in the first part of the basic concepts, tools, methods of marketing, the second part is dedicated to the marketing strategies of companies, and particularly with regard to sports marketing strategies in services and non-profit sector.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (29.09.2023)

Cílem výuky je vytvoření základního přehledu o fázích marketingu a jeho nástrojích tak, aby studující mohli řešit projekty se zaměřením na marketing.

Dále je cílem předmětu, aby absolventi/ky tohoto předmětu byli/y schopni/y:

  • uvést, popsat a vysvětlit marketingový algoritmus a jeho jednotlivé fáze
  • popsat význam marketingové filozofie, vysvětlit jednotlivé její části a uvést konkrétní příklady firem v kontextu jednotlivých bodů marketingové filozofie
  • uvést, popsat a vysvětlit současné druhy marketingu včetně uvedení praktických příkladů
  • vysvětlit, vypočítat a graficky znázornit základní charakteristické znaky trhu
  • uvést a popsat jednotlivé kroky marketingového výzkumu včetně používaných výzkumných metod a připravit plán pro výzkum vybraného výzkumného problému v oblasti marketingu
  • definovat, popsat a vysvětlit komplexní problematiku chování spotřebitele v návaznosti na marketing
  • definovat a popsat strukturu marketingového plánu
  • definovat produkt, uvést jednotlivé klasifikace produktů, vysvětlit model totálního produktu a problematiky sortimentu
  • znázornit, definovat, vysvětlit a zdůvodnit životní cyklus produktu, jeho různé typy, jeho jednotlivé fáze a marketingové strategie užívané v jednotlivých fázích životního cyklu produktu
  • vysvětlit význam ceny pro firmu, popsat a uvést na praktických příkladech cenové strategie, podrobně vysvětlit komplexní postup při stanovení ceny včetně praktického výpočtu konečné ceny produktu
  • definovat, uvést, popsat a vysvětlit propagaci, resp. marketingovou komunikaci, její nástroje, komunikační média a postup při tvorbě propagační strategie
  • definovat reklamu a její funkce, uvést a popsat komunikační média, vysvětlit a popsat efektivní formy reklamy, definovat, popsat, vysvětlit a vypočítat ukazatele účinnosti reklamy
  • definovat značku, její funkce, vysvětlit a popsat komplexní problematiku v oblasti strategického řízení značky
  • uvést, vysvětlit, definovat a popsat marketingové strategie firem dle podílu na trhu
  • uvést, definovat a vysvětlit významné části zákona na ochranu spotřebitele (č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele)
  • definovat, popsat a vysvětlit regulaci reklamy v ČR dle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpis

Student/ka je schopen/na výše uvedené aplikovat na praktických příkladech a pro různé situace firem na trhu. 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (02.10.2023)

Požadavky na zápočet:

  • zpracování praktických projektů na zadané téma
  • zpracování a rozbor vybraného individuálního marketingového tématu
  • dosažení alespoň 75 % bodů

Požadavky na zkoušku:

  • písemný test
  • úspěšné zodpovězení vylosovaných otázek při ústní zkoušce
Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (09.01.2019)

Povinná:

KOTLER, P., ARMSTRONG, G. Marketing. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0513-3.

KOTLER, P. Marketing Management. Analýza plánování, využití, kontrola. 9. vyd. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-600-5.

PELSMACKER, P., GEUENS, M., BERGH, J. Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-02541.

VYSEKALOVÁ, J. Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. 1. vyd. Praha, Grada. 2004. Manažer. ISBN 80-247-0393-9.

ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu. Vydání 2009 s podporou výzkumného záměru UK FTVS MSM 0021620864. Praha: Olympia, 2009. 226 s. ISBN 978-80-7376-150-9.

Doporučená:

COOPER, J., LANE, P. Marketingové plánování: praktická příručka manažera. 1. vyd. Praha: Grada, 1999. Manažer. ISBN 80-7169-641-2.

VYSEKALOVÁ, J. Psychologie reklamy. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0402-1.

VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb: efektivně a moderně. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2721-9.

VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3492-7.

OGILVY, D. Ogilvy o reklamě. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-154-6.

VYSEKALOVÁ, J. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (02.10.2023)

Požadavky na zápočet:

  • zpracování praktických projektů na zadané téma
  • zpracování a rozbor vybraného individuálního marketingového tématu
  • dosažení alespoň 75 % bodů

Požadavky na zkoušku:

  • písemný test
  • úspěšné zodpovězení vylosovaných otázek při ústní zkoušce
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (02.10.2023)

Přednášky:

  1. Propedeutika marketingu.
  2. Marketingový algoritmus a marketingová filozofie.
  3. Druhy marketingu. Marketingový mix.
  4. Marketingové prostředí - analýza trhu, základní orientace ve zkoumání charakteristických znaků trhu. Konkurence.
  5. Nákupní chování spotřebitele na trhu. Hlavní faktory ovlivňující chování spotřebitele. Nákupní rozhodovací proces.
  6. Proces marketingového výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní metody a techniky. Stanovení vzorku. Přínosy a možnosti marketingového výzkumu.
  7. Produkt, sortiment. 
  8. Značka a její řízení.
  9. Životní cyklus produktu. Řízení výrobků prostřednictvím životního cyklu. Marketingové strategie podle životního cyklu produktu.
  10. Cena a její význam. Určování ceny. Metody cenové tvorby.
  11. Marketingová komunikace. Reklama a její regulace v ČR. Public relations. Osobní prodej. Opatření na podporu prodeje.
  12. Koncepce propagační strategie. Posuzování účinnosti reklamy vzhledem k jednotlivým médiím.
  13. Navrhování marketingových strategií pro tržní vůdce, vyzyvatele, následovatele a troškaře trhu.

Semináře:

1. - 13. Aplikace teorie z přednášek na praktických příkladech. Prezentace individuálních a skupinových projektů

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (02.10.2023)

Studijní materiály - Moodle:
- https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=1254
- (Moodle pro výuku 1/Fakulta tělesné výchovy a sportu/Katedra managementu sportu/Management tělesné výchovy a sportu/Marketing)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html