SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to study - Health education - PLSM095
Title: Úvod do studia výchovy ke zdraví
Guaranteed by: Department of Biomedical Foundation in Kinanthropology (51-300200)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D.
Incompatibility : PLSM095K
Interchangeability : PLSM095K
Is interchangeable with: PLSM095K
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (26.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit posluchače se studijním programem zaměřujícím se především na nefarmakologické pohybové intervence, ovlivňující zdravotní stav a životní styl jedince. Cílem předmětu semestrálního rozsahu je studenty seznámit s teoretickými základy, které vychází z rešeršních opor aktuální problematiky a praktickými aplikacemi, při kterých si posluchači vyzkouší převoditelnost do praxe. Posluchači si při studiu ověřují dovednosti při práci s teoretickými oporami a osvojují si průběžně vyhledávání aktualizovaných poznatků a orientaci v odborných zdrojích a oporách, část lekcí je přímo zaměřena na konkrétní práci a orientaci v literárních oporách předmětu či nadřazeného směru. V rámci praktických demonstrací se uchazeči naučí vyvodit zásady pro tvorbu edukativní prezentace či intervence a osvojí si postupy pro aplikaci intervence včetně všech jejích základních zásad.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (26.01.2024)

Výstupy z předmětu

Posluchači jsou po absolvování předmětu schopni:

- definovat základní determinanty oboru a směru Výchovy ke zdraví,

- pochopit a diskutovat hlubší souvislosti problematiky,

- analyzovat a kriticky porovnávat různé přístupy k tvorbě preventivních programů,

- aplikovat zásady pro praktické využití, jak diagnostiky, tak intervenčních postupů,

- vyhledat, kriticky třídit a použít relevantní odborné informace,

- vytvořit edukativní prezentaci na základě odborné literární rešerše,

- aktivně odprezentovat edukativní prezentaci.

 

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (26.01.2024)

Doporučená literatura:

MACHOVÁ ET AL. (2015). Výchova ke zdraví. 2. akt. vyd., Praha: Grada Publishing.

ČELEDOVÁ, L., & ČEVELA, R. (2010). Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1. vyd., Praha: Grada Publishing.

BOUCHARD, C., SHEPHARD, R. J. & STEPHENS, T. (1994). Physical activity, fitness, and health., Champaign, IL: Human Kinetics.

BUNC, V. (2016) Obesity - Causes and Remedies. Physical Activity Review, vol. 4, s.50-56.

BUNC, V., SKALSKÁ, M. (2016) Pohybové aktivity žen a mužů středního věku - benefity a problémy. Studia Kinanthropologica, vol 17, č. 3, s. 223-233.

HEYWARD, V. H. (2010). Advanced Fitness Assessment and Exercise Prescription. Champaign, Il: Human Kinetics.

SCUDERI G. R., McCANN, P. D., BRUNO, P. J. (1997). Sports medicine - principles of primary care. St. Louis: Mosby.

SHEPHARD, R. J. (1994). Aerobic fitness and health. Human Kinetics, Champaign.

Studijní opory MOODLE:

Kurz: Úvod do studia výchovy ke zdraví (cuni.cz)

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Jitka Marenčáková, Ph.D. (26.01.2024)

Obsah výuky:

1. Úvod do koncepce oboru Výchova ke zdraví

2. Zdraví a jeho determinanty, zdravotní gramotnost, podpora zdraví

3. Aktuální stav zdraví populace v ČR, v EU, ve světě

4. Rizikové chování, hypokinéza, inaktivita a jejich důsledky

5. Životní styl – zdravý způsob života

6. Aktivní životní styl

7. Možnosti prevence, techniky podporující zdraví

8. Pohybové aktivity, pohybový trénink, tělesná způsobilost

9. Pohybové aktivity, zdravotně orientovaná zdatnost

10. Pohybové aktivity, sportovně orientovaná zdatnost

11. Pohybové aktivity, zdatnost , pracovní výkonnost

12. Faktory ovlivňující realizaci pohybových aktivit

13. Pohybové programy a jejich možnosti

14. Kontrola efektu pohybových programů

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html