SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Interventional Movement Programs - PLSM087
Title: Intervenční pohybové programy
Guaranteed by: Department of Biomedical Foundation in Kinanthropology (51-300200)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2023
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unlimited / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Pavel Hráský, Ph.D.
Incompatibility : PLSM087K
Interchangeability : PLSM087K
Is interchangeable with: PLSM087K
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.11.2018)
Studijní předmět je organizačně koncipován jako propojení teoretických zásah pro tvorbu intervenčních programů a praktických dovedností – schopnost aktivně sestavit a kontrolovat průběh intervenčního programu. Studující budou vedeni tak, aby výstup z výuky předmětu směřoval k propojení a přenositelnosti teoretických znalostí do praxe. Tyto znalosti budou a jejich aplikace budou propojeny s výukou ostatních předmětů v rámci studijního programu.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D. (08.12.2023)

 Výstupy z předmětu pro posluchače

 

Výstupem předmětu v semestrálního rozsahu je studenty seznámit s teoretickými základy, které vychází k rešeršních opor aktuální problematiky a praktickými aplikacemi, při kterých si posluchači vyzkouší převoditelnost do praxe.

Pposluchači teoreticky zvládnou definovat a vysvětlit obecný význam IPP. Dále budou umět kategorizovat, porovnat a diskutovat jednotlivé konkrétní indikace obecných i konkrétně zaměřených IPP. Výsledkem bude teoretický návrh specifickéhi či obecného-skupinového IP pro zdravou polpulaci, populaci zdravotně oslabenou či vulnerabilní populační skupinu.

Praktická část předmětu je zaměřena na cíle, kdy se posluchači naučí konkrétně vytvořit a aplikovat intervenční postup. Obsáhnou celou strukturu od návrhu po praktické předvedení PI. Praktické aplikace-cvičení-umožňují studentům vyzkoušet si přímo aplikované postupy při práci buď s modelovými, či reálnými probandy.

 

Výstupem je praktická demonstrace konkrétního IP a diskuze a závěry či míra platnosti.

 

Literature - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.11.2018)

BLAIR, SN.a kol. Physical fitness and all-cause mortality: A prospective study of healthy men and women. J Am Med Ass, 262 (17), 1989.

BOUCHARD, C., SHEPHARD, RJ., STEPHENS, T.: Physical activity, Fitness, and Health. Champaign: Human Kinetics, 1994.

DOBRÝ, L.: Struktura zdravotně orientované zdatnosti. Těl Vých Sport Mlád, 64 (2), 1998.

KARASIK, D., DEMISSIE, S., CUPPLES, L. A., KIEL, D. P. Disentangling the genetic determinants of human aging: Biological age as an alternative to the use of survival measures. J. Geront. 60(5), 2005.

KUČERA, M. Pohybový systém a zátěž. Praha, Grada, 1997.

KUČERA, M. AJ. Pohyb v prevenci a terapii : kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum, 1998. 196 s. ISBN 80-7184-042-4.

NAKAMURA, E., MORITANI, T., KANETAKA, A. Biological age versus physical fitness age. Eur. J.Appl.Physiol., 58, 1989.

NEWMAN, A. B., HAGGERTY, C. L., GOODPASTER, B., HARRIS, T., KRITSCHEVSKY, S., NEVITT, M., MILES T. P., VISSER, M. Strength and muscular quality in a well-functioning cohort of older adults: The health, Aging and Body Composition Study. J. Am.Geriat.Soc., 51, 2003.

PAFFENBARGER, RS. - HYDE, RT. - ALVIN, M. a kol.: Physical activity, all-cause mortality, and longevity of college alumni. N Engl J Med, 314, 1986.

SEGUIN, R., NELSON, ME. The benefits of strenght training for older adults. American Journal of Preventive Medicine 25, 2003.

SHEPHARD, R. J. Aging, physical activity, and health. Champaign (IL): Human Kinetics, 1997. 488 s. ISBN 0-87322-889-8.

PLACHETA, Z., SIEGLOVÁ, J., ŠTEJFA, M. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Praha: Grada, 1999.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D. (20.10.2020)

https://teams.microsoft.com/_#/school/files/19%3A79f753a2b6c24540b384c1328a79b391%40thread.tacv2?threadId=19%3A79f753a2b6c24540b384c1328a79b391%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252FIntervennpohybovprogramy%252FSdilene%2520dokumenty%252FGeneral

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (30.11.2018)

Osnova výuky:

  • identifikace a význam předmětu v rámci studijního programu
  • definice intervenčních pohybových programů (IPP), vymezení souvislostí IPP
  • zásady aplikace IPP, indikace a kontraindikace (z hlediska jedince, skupin populace apod.)
  • východiska pro tvorbu IPP - individuální, skupinový přístup, analýza rizikových faktorů - jedinec/populace; individuální/skupinové
  • ověření schopností studenta sestavit dle rešerše literatury návrh IPP
  • schopnost studenta plánovat, monitorovat a realizovat sběr proměnných u jedinců cílové skupiny
  • schopnost studenta vyhodnotit získaná data
  • diagnostika: metody pro zjišťování morfologického a funkčního stavu těla (teorie/praxe)
  • kasuistický výstup z výsledků diagnostických metod - ukázka
  • hodnotit a navrhovat další možnosti IPP

schopnost přenositelnosti výstupů do praxe, vymezení v rámci jedince, populační kohorty

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Pavel Hráský, Ph.D. (20.10.2020)

https://teams.microsoft.com/_#/school/files/19%3A79f753a2b6c24540b384c1328a79b391%40thread.tacv2?threadId=19%3A79f753a2b6c24540b384c1328a79b391%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252FIntervennpohybovprogramy%252FSdilene%2520dokumenty%252FGeneral

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html