SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Education of persons with special needs - PKIN172N
Title: Filozofie výchovy OSP
Guaranteed by: Kinantropologie (51-400100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > General Subjects
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (07.06.2019)
Hlubší přístup k fenoménu výchovy s cílem narušit některé běžné pedagogické stereotypy a poukázat na antinomie (post)moderní výchovy. Základní archetypy výchovy a jejich využitelnost v současnosti. Dialektika vztahu vychovávajícího (educans) a vychovávaného (educandus).
Literature - Czech
Last update: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (07.06.2019)

MICHÁLEK, J. Topologie výchovy: (místo výchovy v životě člověka). Praha: Oikoymenh, 1996. Oikúmené. ISBN 80-86005-01-1.

PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.

PATOČKA, J. Komeniologické studie I, II a III. Praha : OIKOYMENH, 1997-2003.

PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (07.06.2019)

Případová studie

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Martin Komarc, Ph.D. (07.06.2019)

Témata přenášek:

1. Filosofický přístup k fenoménu výchovy

2. Základní dimenze výchovy: kosmický, fylogenetický a ontogenetický aspekt

3. Výchovné archetypy v dějinách (doba edukační)

4. Platonská paideia

5. Křesťanské educatio

6. Výchova v kontextu Komenského "všenápravných" snah

7. Interpretace Komenského pampaedie a pansofie

8. Doba "postedukační" a její problémy

9. Metanoia a jak jí napomoci ve výchovném procesu

10. Katarze obecně i v pedagogice

11. Alternativní přístup k edukaci

12. Edukační role dialogu

13. - 14. Antinomie současné výchovy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html