|
|
|
||
Last update: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (28.02.2008)
|
|
||
Last update: STEVOVE/FTVS.CUNI.CZ (22.10.2010)
PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2. PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000. 201 s. ISBN 80-246-0076-5. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D. (27.01.2021)
Napsat písemnou esej v rozsahu nejméně 5400 znaků (i s mezerami) a zaslat ji na adresu bednar@ftvs.cuni.cz nejpozději 5 dní před koncem ROČNÍKU. Cca 2 str. napsat na základě vlastních úvah a zkušeností; cca 1 str. porovnat své nálezky s názory expertů oboru (včetně alespoň jedné citace fulltextového zdroje včetně konkrétní stránky). Obsahově je třeba vybrat jednu z devíti ANTINOMIÍ (nejen) postmoderní výchovy:
1. Výchova jako POMOC versus výchova jako MANIPULACE
2. MOC vychovatele versus jeho BEZMOC
3. Výchova nemá konce aneb i vychovatel je VYCHOVÁVÁN (educandus)
4. Společný nárok kultury versus jedinečnost INDIVIDUALITY
5. Výchova k POVOLÁNÍ versus výchova k LIDSTVÍ
6. MEZE a MOŽNOSTI výchovy samé
(sféra formování versus sféra svobody)
7. SYSTEMATIČNOST výchovy versus riziko PEDANTERIE
8. Škola HROU versus škola PRÁCE a STUDIA
9. Velikost IDEÁLŮ versus REALITA prostředků
|
|
||
Last update: STEVOVE/FTVS.CUNI.CZ (22.10.2010)
1. Filosofický přístup k fenoménu výchovy. 2. Základní dimenze výchovy: kosmický 3. Základní dimenze výchovy: fylogenetický. 4. Základní dimenze výchovy: ontogenetický. 5. Výchovné archetypy v dějinách (doba edukační). 6. Platonská paideia. 7. Křesťanské educatio. 8. Výchova v kontextu Komenského "všenápravných" snah. 9. Doba "postedukační". 10. Doba "postedukační" a její problémy. 11. Metanoia a jak jí napomoci ve výchovném procesu . 12. Educans a educandus, nebo educans versus educandus? 13. - 14. Antinomie současné výchovy. |