SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Philosophy of Education - PKIN168N
Title: Filozofie výchovy
Guaranteed by: Kinantropologie (51-400100)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2021
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: cancelled
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Miloš Bednář, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > General Subjects
Examination dates   Schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: PUCHMERTLOVA/FTVS.CUNI.CZ (28.02.2008)
Philosophical reflections of education. Major educational paradigms in history (Plato - Christianity - Comenius). Current problems of the branch.
Literature - Czech
Last update: STEVOVE/FTVS.CUNI.CZ (22.10.2010)

PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.

PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000. 201 s. ISBN 80-246-0076-5.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Šárka Vokounová, Ph.D. (24.05.2013)
Požadavky na zápočet a zkoušku:
  • docházka
  • písemná práce

Syllabus - Czech
Last update: STEVOVE/FTVS.CUNI.CZ (22.10.2010)

1. Filosofický přístup k fenoménu výchovy.

2. Základní dimenze výchovy: kosmický

3. Základní dimenze výchovy: fylogenetický.

4. Základní dimenze výchovy: ontogenetický.

5. Výchovné archetypy v dějinách (doba edukační).

6. Platonská paideia.

7. Křesťanské educatio.

8. Výchova v kontextu Komenského "všenápravných" snah.

9. Doba "postedukační".

10. Doba "postedukační" a její problémy.

11. Metanoia a jak jí napomoci ve výchovném procesu .

12. Educans a educandus, nebo educans versus educandus?

13. - 14. Antinomie současné výchovy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html