SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Music Movement Education and Dance - PGYM136K
Title: Hudebně-pohybová výchova a tanec OSP
Guaranteed by: Department of Gymnastics and Combat Sports (51-300600)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022 to 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:8/0, C [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Viléma Novotná
Teacher(s): doc. PhDr. Viléma Novotná
Interchangeability : PGYM136
Is incompatible with: PGYM136
Is interchangeable with: PGYM136
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Viléma Novotná (12.09.2023)
Musical movement education is focused on the cultivation of movement expression and the acquisition of aesthetic and coordination gymnastics and dance skills in close connection with movement and music. It develops the perception of the movements of one's own body through the harmony of the rhythm of the music with the rhythm of the movement. Acquiring optimally rhythmic, consciously controlled movement with music brings additional psycho-social benefits and possibilities to individuals and groups of OSP increasing self-confidence. When practicing with music, specific equipment is used, which helps to develop manipulative skills and acquire new skills. Dances, dance techniques and dance styles expand the number of knowledge and skills field and stimulate movement creativity. A graduate of the course is qualified to create and implement gymnastics and dance exercise programs with music applied for OSP. I
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)

Cílem výuky předmětu je kultivovat pohybový gymnastický a taneční projev OSP v souladu s hudební předlohou.

Student se učí vnímat pohyby vlastního těla a vytvářet pohybovou odpověď na hudbu, zvládnout pohybovou improvizaci na hudbu.

Student dokáže ztvárnit rytmus hudby shodným s rytmem pohybu.

Student si osvojí různé rytmické struktury a typické rytmické figury tanců a tanečních stylů.

Student se seznámí s principy tvorby hudebně-pohybové kompozice a realizuje je ve společné prezentaci gymnasticko-taneční pohybové skladby.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)

Povinná literatura:

NOVOTNÁ, V. & kolektiv. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0(pdf)

CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html

NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. multimediální učební text (DVD). ISBN 978-80-86317-83-0. Dostupné ma:https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf

Doporučená literatura:

NOVOTNÁ, Viléma. Gymnastika jako tvůrčí akt. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2116-6.

MIHULE, Jaroslav a Dagmar ŠŤASTNÁ. Rytmická gymnastika. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 382-198-92.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)

K získání zápočtu musí student splnit:

  • aktivní účast na výuce.

  • vytvořit a prezentovat při výuce pohybovou etudu s hudbou, cvičení s náčiním.

  • předvést dva tance a rytmické motivy,

  • zpracovat a mít uznanou kreditní práci: popis hudebně-pohybového motivu s náčiním,

  • prezentovat se ve společné pohybové skladbě s tématem OSP

  • úspěšně absolvovat písemný test - kontrola znalostí a odborného názvosloví.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Viléma Novotná (27.09.2023)

Semináře:
* Hudebně-pohybová výchova a Rytmická gymnastika OSP
- Technika - způsob provedení pohybu. Gymnastická cvičení s hudbou. Pohyby vedené, švihem, vlnou. Jednoduché metro-rytmické struktury. Rozcvičení s hudbou. Technika a didaktika cvičení bez náčiní: chůze, běh, taneční kroky. Názvosloví cvičení s náčiním. Rozvoj manipulačních dovedností - netypizované náčiní.
- Technika a didaktika cvičení bez náčiní: základní pohybové školení. Rovnováha. Názvosloví cvičení s náčiním - švihadlo. Technika a didaktika cvičení se švihadlem.
- Technika a didaktika cvičení bez náčiní: základní poskoky a skoky se svislým a šikmým stoupáním těžiště. Názvosloví cvičení s náčiním - míč. Technika a didaktika cvičení s míčem.
- Technika a didaktika cvičení bez náčiní: principy rotace, základní obraty. Názvosloví cvičení s náčiním - obruč. Technika a didaktika cvičení s obručí.
- Rytmická a koordinační cvičení. Názvosloví cvičení s náčiním - stuha. Technika a didaktika cvičení se stuhou.
- Hudebně-pohybové vazby s využitím vybraného náčiní - závoje, šátky apod.
- Tvůrčí činnost v gymnastice. Hudebně-pohybová improvizace. Hudebně-pohybová kompozice. Vlastní tvůrčí činnost při cvičení s náčiním.

* Taneční výchova a tance
- Základní pojmy taneční výchovy a tance, jejich pohybová interpretace. Využití tanců pro OSP.

- ryrmus a charakteristické rytmy

- lidové tance

- country tance

- společenské tance

- moderní tance

- sportovní tance

- taneční improvizace, taneční tvorba

- úpravy taneční výchovy a tanců pro OSP



 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html