SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and Basics of Didactics of Gymnastics - PGYM131K
Title: Teorie a základy didaktiky gymnastiky
Guaranteed by: Department of Gymnastics and Combat Sports (51-300600)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: winter
Points: 0
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:16/0, C+Ex [HS]
Capacity: unlimited / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level:  
Note: prefer medical statement
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jana Černá
Mgr. Jan Chrudimský, Ph.D.
Mgr. Kateřina Kolbová
Mgr. Bianca Maria Laroëre, B.Sc.
PhDr. Roman Malíř
Interchangeability : PGYM131
Is incompatible with: PGYM131
Is interchangeable with: PGYM131
Annotation -
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)
The key focus of the course is to acquire comprehensive knowledge and skills necessary for utilizing a wide range of gymnastic activities and abilities in the creation, implementation, and evaluation of gymnastic programs. Emphasis is placed on factors related to the cultivation of movement expression, physical fitness, and the acquisition of a broad spectrum of gymnastic skills. A significant part of the instruction is dedicated to acrobatic exercises and exercises on apparatus, where students learn basic gymnastic skills and related professional skills in providing assistance and rescue, handling gymnastic equipment with regard to their effectiveness and safety of use.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)

Cílem předmětu je získat základní teoretické znalosti a didaktické dovednosti, které je činí kompletními v přípravě, realizaci a hodnocení části vyučovacích jednotek zaměřených na kultivaci pohybového projevu i tělesné zdatnosti s využitím gymnastických aktivit. Předmět rozšiřuje získané znalosti a dovednosti v předmětech Základní a Rytmická gymnastika o cvičení akrobatická a cvičení na nářadí. Předmět poskytuje prostor pro osvojení základních gymnastických dovedností cvičení akrobatických a cvičení na řádí, kdy důraz je kladen na kvalitu, bezpečnost a metodiku nácviku vybraných gymnastických dovedností cvičení prostných a akrobatických, nedílnou součástí je zvládnutí dopomoci základních gymnastických dovedností a jednání podporující protiúrazovou prevenci a bezpečnost cvičení. Absolvováním předmětu student:

Zná a umí vhodně využívat odbornou terminologii v písemném i řečovém projevu

Zvládne na odpovídající kvalitativní úrovni předvést základní gymnastické dovednosti cvičení akrobatických a cvičení na nářadí

Je kompetentní vést dílčí části vyučovací/tréninkové jednotky s gymnastickým obsahem, dokáže volit vhodné organizační formy a metody s ohledem na stanovený cíl jednotky, bezpečnost cvičení a specifik jednotlivých gymnastických cvičení

Umí využívat gymnastická nářadí, cvičení akrobatická a náčiní pro tvorbu a realizaci gymnastických programů

Zná a umí vysvětlit historické vlivy a současné trendy na využívání gymnastických aktivit v různých oblastech pohybových a sportovních aktivit

Na příkladech umí popsat a vysvětlit základní principy didaktiky základní, rytmické gymnastiky, cvičení akrobatických a na nářadí

Chápe a umí vysvětlit význam gymnastických cvičení v kontextu diagnostiky, udržování a rozvoje tělesné zdatnosti a jejich dílčích složek

Umí sestavit cvičební jednotku s gymnastickým obsahem, zdůvodnit její obsah a popsat činnosti učitele, trenéra, cvičitele související s její přípravou, organizací a vyhodnocením

Umí aplikovat principy rozvoje pohybových cvičení s ohledem na specifika gymnastických cvičení

Literature - Czech
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)

Povinná:

CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha : UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-91-5.

CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha : UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4.

NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha : UK FTVS, 2011. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-83-0.

KOLEKTIV autorů. Gymnastika. Praha, Karolinum, 2009, 114 s. ISBN 978-80-246-17.

KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Praha : UK FTVS, 2020, elektronická publikace. ISBN 978-80-87647-51-6. dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf

KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha :FTVS UK. 2014. 160 s. ISBN 978-80-87647-15-8.

NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha : Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).

SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)

Ústní zkouška

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Adam Zdobinský (09.11.2023)

Tematické okruhy přednášek:

Odborná terminologie, názvosloví cvičení akrobatických, názvosloví cvičení na nářadí, základní principy a využití názvosloví v řečovém projevu v dílčích částech vyučovací jednotky, rozcvičení.

Zásady, metody rozvoje pohybových schopností prostřednictvím gymnastických činností a dovedností.

Cvičební jednotka s obsahem gymnastických aktivit, typy cvičebních jednotek, stavba a obsah cvičební jednotky.

Teoretická východiska techniky realizace gymnastických dovedností, základy didaktiky cvičení akrobatických a cvičení na nářadí.

Historie a současné trendy v gymnastice, gymnastické druhy, gymnastické sporty, gymnastika pro všechny.

Tvorba, realizace a hodnocení pohybových programů s gymnastickým obsahem

Didaktika hudebně pohybových vztahů a tanců.

Tematické okruhy cvičení:

Akrobatická příprava - podporová, zpevňovací. Kruhy - svis, komíhání. Příprava odrazová, doskoková. Přeskok - bedna na šíř. Akrobatická příprava - využití malé trampolíny. Bradla - ručkování, komíhání. Hrazda - výmyk, toč vpřed jízdmo, podmet. Zásady dopomoci.Akrobacie - stoj na rukou, přemet stranou, rovnovážné postoje. Kruhy v hupu - komíhání ve svisu, v předkmihu obrat. Přeskok - nepřevratové skoky a jejich modifikace, nepřímá dopomoc.

Akrobacie - odrazová a rotační příprava. Přeskok přes kozu/bednu - roznožka se zášvihem. Hrazda po čelo - toč vzad, ze vzporu jízdmo spád a vzepření závěsem v podkolení. Hrazda doskočná - visová příprava, komíhání ve svisu. Akrobacie - přemety stranou, rondát, průprava pro přemet vpřed. Malá trampolína - přímé skoky, kotoul letmo. Bradla - komíhání v podporu na pažích, podpor vznesmo na pažích, komíhaná ve vzporu. Žebřiny, krátké tyče, kruhy - příprava podporová, visová, zpevňovací. Přeskok přes bednu na dél - skrčka. Hrazda po čelo - kombinace prvků. Hrazda doskočná - výmyk ze svisu.

Akrobacie - gymnastické skoky, přemet vpřed. Kruhy - statická cvičení ve vzporu, sešin, spád. Malá trampolína - salto vpřed. Bradla - zánožka, přednožka. Stálky - stoj na ramenou. Hrazda po čelo - komíhání ve svisu vznesmo, kombinace prvků. Akrobacie - rondát, přemet vpřed. Kruhy - muži: vzepření zvolna tahem souruč do vzporu. Kruhy v hupu - ženy: u předhupu svis vznesmo, u předhupu předkmihem obrat, u záhupu seskok. Hrazda doskočná - muži: toč vzad a podmetmo kmih; předkmihem obrat do dvojhmatu. Hrazda po čelo - ženy: toč jízdmo vpřed - přešvih únožmo vzad - podmet, toč vzad.

Akrobacie - kotoul letmo, salto vpřed, přemet vpřed. Malá trampolína - salto vpřed. Kladina - chůze, obraty. Akrobacie - procvičování vazeb cvičebních tvarů, tvorba sestav. Hrazda - procvičování vazeb cvičebních tvarů, tvorba sestav. Malá trampolína - salto vpřed. Nářadí - kombinace prvků. Didaktika cvičebních tvarů (přiměřenost věku a výkonnosti). Modelový trénink - tvorba sestav. Organizace cvičebních jednotek s využitím gymnastického nářadí. Řízená praxe studentů formou didaktických výstupů na zadané téma.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html