SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Kinesiologic Relations in Reflex Locomotion According Vojta - PFYZ061
Title: Kineziologické vztahy v reflexní lokomoci dle prof. Vojty
Guaranteed by: Department of Physiotherapy (51-300400)
Faculty: Faculty of Physical Education and Sport
Actual: from 2022
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 28 [hours]
Capacity: 16 / 16 (16)
Min. number of students: 10
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: deregister from the credit exam date if a requisite was not fulfilled
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tereza Nováková, Ph.D.
Classification: Sport and Physical Education > Rehabilitation
Co-requisite : PFYZ001, PFYZ074
Annotation -
Last update: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D. (14.05.2019)
The aim of the course is to clarify and acquire knowledge in individual kinesiological contexts in reflex locomotion according to prof. Vojta with emphasis on their general use and practical implementation. Practical exercises are aimed at gaining basic skills in the approach.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D. (13.01.2021)

Cílem předmětu je vybavit studenta takovými znalostmi, dovednostmi a obecnými způsobilostmi, že po jeho absolvování:

  • prokazuje pochopení principů diagnostiky dle prof. Vojty
  • prokazuje schopnost se orientovat v terapeutických vzorech reflexní lokomoce
  • prokazuje znalosti v jednotlivých kineziologických souvislostech v reflexní lokomoci dle prof. Vojty s důrazem na jejich obecné využití
  • prokazuje schopnost definovat předpoklady úspěšnosti rehabilitačního procesu

Literature - Czech
Last update: PhDr. Tereza Nováková, Ph.D. (23.09.2019)

BAUER, H., APPJI, G., & MUNDT, D. (1992). Vojta neurophysiologic therapy. The indian journal of pediatrics, 59(1), 37-51.

VOJTA, V. (1993) Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku. Praha : Grada.

VOJTA, V., & PETERS, A. (2010). Vojtův princip. 3. vydání. Praha: Grada.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)

Požadavky na zápočet:

  • aktivní účast na praktické výuce
  • zpracování seminární práce dle zadání

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Helena Vomáčková, Ph.D. (25.10.2019)

Přednášky:

1. Interakce zrání CNS a hybných projevů dítěte.

2. Vývojové stupně dětského věku (vzpřimovací mechanismy až kvadrupedální lokomoce) ve vzorech RL.

3. Posturální reaktivita a ontogeneze opěrných funkcí ve vzorech RL.

4. Diferencovaná funkce svalů během vývoje.

5. Vývoj úchopu a motorický systém úmyslného pohybu.

6. Aktivace hlubokého stabilizačního systému ve vzorech RL.

7. Vývojová kineziologie DK ve vzorech RL.

8. Vývojová kineziologie HK ve vzorech RL.

Cvičení:

1. Aktivace hlubokého stabilizačního systému ve vzorech RL - praktická ukázka I.

2. Aktivace hlubokého stabilizačního systému ve vzorech RL - praktická ukázka II.

3. Svaly DK ve vzorech RL- praktická ukázka I.

4. Svaly DK ve vzorech RL - praktická ukázka II.

5. Svaly HK ve vzorech RL - praktická ukázka I.

6. Svaly HK ve vzorech RL - praktická ukázka II.

7. Shrnutí.

Learning resources - Czech
Last update: Renáta Jandová (13.07.2023)

Studijní opory:

Moodle1: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=9868

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html