|
|
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)
|
|
||
Last update: prof. MUDr. Jan Heller, CSc. (09.11.2023)
Cílem předmětu je seznámení studentů se základními principy a přístupy zátěžové funkční diagnostiky, Znalosti: Student získá znalosti o biologickém základu tělesné zdatnosti, adaptaci na pohybové zatížení a genetické podmíněnosti adaptací, je seznámen s projevy adaptací na buněčné úrovni, s principy energetického metabolismu a metabolickou charakteristikou zatížení dle intenzity metabolismu a doby trvání a vlivem histochemického složení kosterního svalu na energetiku svalové práce. Student získá znalosti o homeostatických, transportních a regulačních mechanismech při pohybovém zatížení, o aplikacích fyziologických principů v tréninku, o fyziologických aspektech zatěžování v ontogenezi i u specifických skupin populace, o vnitřních a vnějších faktorech ovlivňujících výkonnost jedince, o zdravotním významu pohybové aktivity a je seznámen s principy základních vyšetření ve fyziologii zátěže s modifikacemi pro vyšetřování osob se speciálními potřebami. Dovednosti: Student dovede definovat základní principy fyziologie tělesné zátěže a adaptací aplikovat poznatky fyziologie tělesné zátěže a adaptací v tréninku, využívat diagnostické postupy fyziologie tělesné zátěže a hodnotit dosažené výsledky jako předpoklady zdatnosti a sportovní výkonnosti, specifikovat odlišnosti fyziologických reakcí a adaptací u jednotlivých skupin populace, samostatně provádět a vyhodnocovat jednoduché funkční zkoušky s modifikacemi pro vyšetřování osob se speciálními potřebami. Kompetence: Student je kompetentní využít získaných znalostí z fyziologie tělesné zátěže a adaptací pro jejich aplikaci a propojení s následnými předměty jako je sportovní trénink a sportovní specializace, používat osvojené informace v každodenní praxi a aplikovat poznatky fyziologie tělesné zátěže a adaptací v tréninku, využívat diagnostické postupy fyziologie tělesné zátěže a hodnotit dosažené výsledky jako předpoklady zdatnosti a sportovní výkonnosti, specifikovat odlišnosti fyziologických reakcí a adaptací u jednotlivých skupin populace, samostatně provádět a vyhodnocovat jednoduché funkční zkoušky s modifikacemi pro vyšetřování osob se speciálními potřebami. |
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)
Požadavky na zkoušku: písemný test ústní zkouška |
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)
Durstine, J. L., Moore, G., Painter, P., Roberts, S. (2009). American College of Sports Medicine's Exercise Management for persons with chronic diseases and disabilities. Champaign: Human Kinetics. Eerden, S., Dekker, R., & Hettinga, F. J. (2018). Maximal and submaximal aerobic tests for wheelchair-dependent persons with spinal cord injury: a systematic review to summarize and identify useful applications for clinical rehabilitation. Disability and rehabilitation, 40(5), 497-521. Heller, J. (2018). Zátěžová funkční diagnostika ve sportu (východiska, aplikace a interpretace). Praha: Karolinum. Heller, J., Vodička, P., Coufalová, K., & Chaloupková, E. (2013). Funkční profil u aktivních tetraplegiků a paraplegiků - mužů a žen - v závislosti na výši míšní léze. Česká kinantropologie, 17(3), 91-102. Heller, J., Vodička, P., Kinkorová I., Coufalová, K., & Pivoňková, J. (2010). Funkční profil sportujících paraplegiků - handbikerů. Česká kinantropologie, 14(3), 177-185. Winter, E. M., Jones, A. M., Davison, R. C. R., Bromley, P. D., & Mercer, T. (2007). Sport and Exercise Physiology Testing Guidelines: Volume II - Exercise and Clinical Testing: The British Association of Sport and Exercise. Routledge: Sciences Guide. |
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)
Požadavky na zkoušku: písemný test ústní zkouška |
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (06.05.2022)
1. Základní principy a přístupy zátěžové funkční diagnostiky 2. - 4. Aerobní a anaerobní zátěžové testy 5. - 8. Laboratorní a terénní testy, možnosti využití a způsoby hodnocení 9. - 12. Modifikace zátěžových testů pro různé skupiny osob se speciálními potřebami, dle specifických nároků a limitů fyzických a psychických oslabení a postižení (specifická rizika, hodnocení a interpretace výsledků zátěžových testů u osob se speciálními potřebami, problém norem, referenčních hodnot a kontrolních skupin) 13. - 14. Modelové laboratorní vyšetření (spiroergometrie dolních a horních končetin), modifikované anaerobní testy, vyhodnocení výsledků |