SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Diagnostics of students' preconceptions in educational practice - OVP15640
Title: Diagnostika žákovských prekoncepcí v pedagogické praxi
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2014
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jakub Pivarč, Ph.D.
Class: Volitelné předměty pro PS
Annotation - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.06.2014)
Ve volitelném předmětu ‘‘Diagnostika žákovských prekoncepcí v pedagogické praxi‘‘ se posluchači seznámí s poznatky, které byly získány v rámci řešení grantového projektu při Univerzitě Karlově. V rovině teoretické budou v předmětu uvedeny současné psychodidaktické principy uplatňované v edukačním kontextu. Představeny budou také základní diagnostické a výzkumné metody, které je možné využít v pedagogické praxi. V rovině praktické pak budou posluchači zpracovávat a prezentovat kazuistiky, kde aplikují konkrétní diagnostický nástroj k identifikaci žákovských prekoncepcí vybraného tématu.
Literature - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.06.2014)

Doporučená literatura:

1. BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. 248 s. ISBN 80-7178-216-5.

2. ČÁP, Jan; MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 656 s. ISBN 978-80-7367-273-7.

3. GAVORA, Peter. Naivné teórie dieťaťa a ich pedagogické využitie. Pedagogika. 1992, roč. 42, č. 1, s. 95 - 102. ISSN 3330-3815.

4. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.

5. HARTMAN, Hope. Metacognition in learning and Instruction: Theory, Research and Practice. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2001. ISBN 0-7923-6838-X.

6. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5.

7. KALHOUS, Zdeněk; OBST, Otto; et al. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-253-X.

8. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.

9. PIAGET, Jean; INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 119 s. ISBN 94-0-129.

10. SEDLÁKOVÁ, Miluše. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: mentální reprezentace a mentální modely. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 252 s. ISBN 80-247-0375-0.

11. SPILKOVÁ, Vladimíra; et al. Proměny primárního vzdělávání v ČR. 1. vyd. Praha: Portál, 2005. 312 s. ISBN 80-7178-942-9.

12. ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Dětská pojetí: teoretická východiska a metodologické aspekty. In JANÍKOVÁ, Marcela; VLČKOVÁ, Kateřina; et al. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5.

13. VYGOTSKIJ, Lev, Semjonovič. Psychologie myšlení a řeči. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 136 s. ISBN 80-7178-943-7.

Teaching methods - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.06.2014)

Monologická (výklad, přednáška, instruktáž); Dialogická (diskuse, rozhovor, brainstorming); Aplikační

Syllabus - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.06.2014)

1. Teoretické vymezení základních pojmů - prekoncepce, miskoncepce, koncepce

2. Psychogeneze žákova poznání, epistemologická východiska

3. Žákovské prekoncepce v perspektivě pedagogického konstruktivismu

4. Faktory ovlivňující žákovské prekoncepce

5. Složky prekoncepcí

6. Diagnostika prekoncepcí

7. Kvalitativní metody diagnostiky

8. Kvantitativní metody výzkumu

9. Prezentace kazuistik

Course completion requirements - Czech
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (12.06.2014)

prezentace vybrané kazuistiky a její obhajoba

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html