SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Education towards Healthn II - ORVZ17223
Title: Didaktika výchovy ke zdraví II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Annotation -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)
The course provides opportunities to apply didactic skills in practice by means of creating programs focused on health promotion at basic and high schools. It brings ideas how to integrate the field of "Human and Health" into thematic plans of high schools. Future teachers compare the strategy of education towards health at basic and high schools, they reflect their experience at gymnasiums and specialized high schools. The course leads to an overall detailed project focused on health topics at high schools. The course includes the conception of programs protecting population in immergency at high schools.
Aim of the course -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

The aim of the course is to provide opportunities to apply didactic skills in practice by means of creating programs focused on health promotion and prevention of social-pathological phenomena among children and young people at basic and high schools.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (07.10.2016)

CANFIELD, J.; SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. 384 s. ISBN 80-7178-194-0

ČAPEK,R. Moderní didkatika.Praha: Grada,2015. 608 s.ISBN 978-80-3450-7

HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: I. a II. Praha : Portál, 1994. 174 s. ,146 s. ISBN 80-85282-79-. ISBN 80-85282-80-1

HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6

LINHART, P. aj. Ochrana člověka za mimořádných událostí - pro střední školy. Praha : Fortuna, 2003. 93 s. ISBN 80-7168-869-X

KOPECKÝ, M., Et Al. Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3472-8

STRNADOVÁ, A. Tvorba a metodika projektů k podpoře zdraví : studijní text. 1. Vyd. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-978-0

ŘEHULKA, E., ET AL. Výchova ke zdraví: podněty ke vzdělávacím oblastem : škola a zdraví pro 21. století, 2011. 1. Vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011 ISBN 978-80-210-5533-9

ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-431-0

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (07.10.2016)

 

 

1)Koncepce výchovy ke zdraví v kurikulu gymnaziálního a středoškolského vzdělávání. (transformace očekávaných výstupů a učiva do školních programů vyššího sekundárního vzdělávání. Porovnání strategie podpory zdraví se základní školou. Příklady integrace učiva v tematických plánech předmětů cílených do oblasti výchovy ke zdraví)

 

2) Učebnice Výchovy ke zdraví. Příklady dostupných učebnic, Didaktická analýza  učebnic, požadavky na učebnice VkZ.

 

 3)Etické aspekty ve výchově ke zdraví. Etická výchova a další doplňující vzdělávací obory  ve vztahu k VkZ. Význam etické výchovy v systému vzdělávání.

 

4) Reflexe oborové pedagogické praxe na středních školách

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html