SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social Psychology - ORVZ17203
Title: Sociální psychologie
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiří Kučírek, Ph.D.
Annotation -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)
The course shows characteristics of social groups and their dynamics. Students learn theoretic background to conduct simple diagnostic surveys focused on individual and group description. They gain knowledge necessary to realize the surveys, to analyze obtained data and to find correct interpretation.
Literature - Czech
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

 

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada 2007. ISBN 978-80-247-1168-3

 

HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Sociální psychologie.Praha: Univerzita Karlova v Praze-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-118-4.

 

HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Pedagogická psychologie pro vychovatele. Praha: Univerzita Karlova v Praze-Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-243-1.

 

NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 2. vyd. rozš. a přeprac. Praha : Academia, 2009. 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.

 

VÝROST, J.; SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

Ústní zkouška v rozsahu doporučené literatury.

Syllabus - Czech
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

1. Sociální vztahy ve věkově homogenní a nehomogenní skupině, zvláštnosti osobních a skupinových vztahů.

2. Diagnostika sociálních vazeb.

3. Autorita a její přijetí skupinou.

4. Pedagogicko-psychologické otázky rozvíjení schopností a dovedností, tvořivosti, motivace, zájmu.

5. Utváření hodnotového systému.

6. Modely způsobů výchovy, vývoj dětí při různých formách způsobů výchovy.

7. Možnosti vyrovnávání se s náročnými životními situacemi.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html