SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Study of Health Education - ORVZ17201
Title: Úvod do studia výchovy ke zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Annotation -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)
The course presents essential paradigms of health promotion. It is based on the aims of the program WHO Health 21 referring to currently discussed health issues of Czech population. It deals with health determinants and possibilities to affect them. It suggests ways of educating towards healthy lifestyle.
Aim of the course -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

The aim of the course is to develop students’ health literacy and motivate them to active interest in the issue of health education in the context of enlightenment.

Literature - Czech
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

HOLČÍK, J.; KAŇOVÁ, P.; PRUDIL, L. Systém péče o zdraví a zdravotnictví. Brno : NCONZO, 2005. ISBN 80-7013-417-8

JANEČKOVÁ, H.; HNILICOVÁ, H. Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-592-9

KOPECKÝ, M., Et Al. Antropologicko-psychologicko-sociální aspekty podpory zdraví a výchovy ke zdraví. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3472-8

KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2

PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1

WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2

MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

Usnesení vlády ČR č. 1046, Zdraví 21 - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR, ze dne 30. 10. 2002.

Requirements to the exam - Czech
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

Aktivní účast na workshopu.

Syllabus - Czech
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (30.07.2014)

1. Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.

2. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.

3. Způsoby výchovy ke zdraví, které respektují zdraví jako stav psychické, duševní a sociální pohody.

4. Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, selektivní přístup k informacím.

5. Úloha pedagoga v procesu rozhodování o vlastním chování vůči zdraví.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html