SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Poradenství SPU - ORSP18926
Title: Poradenství SPU
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)
Rozvoj dílčích funkcí podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností (sluchová diferenciace, sluchová analýza a syntéza, sluchová paměť, jemná motorika, grafomotorika, vnímání tělesného schématu, prostorová a pravolevá orientace, zraková diferenciace, zraková analýza a syntéza, zraková paměť, intermodalita, serialita) - podpůrné programy, metodické materiály. Metody výuky počátečního čtení a psaní a SPU (analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, metoda Sfumato-Splývavé čtení, globální metoda a projevy SPU). Obecné zásady reedukace SPU: Vybrané metody a postupy reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Alternativní přístupy k reedukaci SPU. Podpůrná opatření pro žáky s SPU na prvním a druhém stupni ZŠ (úpravy obsahu, metod a forem vzdělávání, speciální didaktické, kompenzační a reedukační pomůcky a programy a možnosti jejich využití v rámci výuky apod.) Možnosti zprostředkování učiva respektující preferované učební styly žáka. Specifika výuky cizích jazyků u žáků s SPU. Podpora začlenění žáka s SPU v žákovském kolektivu. Možnosti zmírňování dopadů snížené školní úspěšnosti na sebepojetí žáků s SPU. Hodnocení a klasifikace žáků s SPU. Spolupráce s rodinou žáka při reedukaci a domácí přípravě žáka.
Aim of the course - Czech
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

Předmět studenty vybaví podstatnými znalostmi v oblasti intervence u žáků se specifickými poruchami učení. Cílem je zvýšení kompetencí v oblasti reedukace a kompenzace SPU a také v oblasti aplikace podpůrných opatření ve vzdělávání žáka s SPU.

Literature - Czech
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.04.2015)

JOŠT.  J. Čtení a dyslexie. Praha, Grada, 2011.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H.: Specifické poruchy učení na 2. Stupni základních škol. Praha: Nakladatelství D + H, 2007.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Metody reedukace specifických poruch učení - Dyslexie. Praha: Nakladatelství D + H, 2006.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Metody reedukace specifických poruch učení - Dysortografie. Praha: Nakladatelství D + H, 2008.

KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J.: Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2008.

NOVÁK, J. Dyskalkulie - pracovní listy. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2003.

NOVÁK, Josef. Dyskalkulie: metody rozvoje základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010.

POKORNÁ, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010.

POKORNÁ, V.: Cvičení pro žáky se specifikou poruchou učení. Praha: Portál, 2011.

SINDELAR, B.: Deficity dílčích funkcí, Brno: Psychodiagnostika, 2007.

SINDELAROVA. B.: Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2013.

SWIERKOSZOVá, J. Specifické poruchy chováni - diagnostika, reedukace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006.

ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.

ŽÁČKOVÁ,  H.,  JUCOVIČOVÁ, D.: Metody hodnocení a tolerance žáků s SPU. Praha: Nakladatelství D + H, 2006.

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (02.02.2019)

Písemný test, otevřené i uzavřené otázky, dle probíraných témat a doporučené literatury. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html