SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Didactics of vocational education I. - OPPV19104
Title: Didaktika odborného vzdělávání I.
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2015 to 2018
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Annotation -
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)
The subject didactics of vocational education and encourages students to understand the theoretical foundations and a better grasp of the subject. It introduces and focuses students' attention to patterns of learning and teaching vocational subjects, practical subjects and vocational training. Develops educational issues and teaching process to the specific needs of specialized subjects, practical subjects and vocational training, combines a theoretical pedagogical-psychological foundations of teaching practice, clarifies under what conditions can most effectively achieve their educational goals.
Literature - Czech
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)

- ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno : MÚ, 1995. ISBN 80-210-1081-9.
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 2000.
- MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
- MOŠNA, F., RÁDL, Z. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha : KTCHVOV PedF UK, 1996. ISBN 80-902166-0-9.
- MOŠNA, F. aj. Didaktika základů techniky 2. díl. Praha : Univerzita Karlova, 1991.
- OURODA, S. Oborová didaktika. Brno : MZLU, 2000. ISBN 80-7157-477-5.
- PETROVÁ, A. Tvořivost v teorii a v praxi. Praha : Vodnář, 1999. ISBN 80-86226-05-0.
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál 1997.
- SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
- VINTR, J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. České Budějovice : Jihočeská univerzita, 1998. ISBN 80-7040-292-X.

Syllabus -
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2013)

- Background of teaching in practical subjects and vocational training;
- Educational documents, objectives, phases and stages of learning, classroom teaching;
- Teaching methods, characteristics, classification, choice of methods to target the lesson;
- Principles and conditions of the teaching process;
- The relationship between science and teaching the subject, interdisciplinary relationships;
- Internal conditions of teaching and learning depending on the nature of the subject;
- The learning process and its phases, factors affecting learning.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
  • Aktivní práce při konzltacích.
  • Vypracování zadaných úkolů z tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů.
  • Vytvoření zápočtové práce požadované kvality na zadané téma - není-li specifikováno v zadání jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci citované literatury a dalších informačních zdrojů.

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html