SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
School Safety - OPNZ1S042B
Title: Bezpečnostní problematika ve školách
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (02.01.2024)
Předmět seznamuje studenty s problematikou bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách a školských zařízeních. Předmět se zaměřuje na běžná rizika ve školách i na mimořádné situace. Reflektuje aktuální bezpečnostní potřeby společnosti. Cíl: Studenti věcně argumentují a diskutují význam bezpečnostně právní povědomí pro výkon učitelské profese. Posoudí běžná rizika a rizika mimořádných situací spjatých se školním prostředím. Studenti analyzují postupy, jak účinně předcházet vzniku krizových situací a jak minimalizovat rizika ve školním prostředí. Koordinují činnosti svého chování v případě, kdy krizové situace nastanou. 1. Bezpečnostně-právní povědomí učitele. 2. Bezpečnost z pohledů jednotlivých subjektů vzdělávání. 3. Základní legislativní dokumenty k problematice. 4. Běžná rizika na školách. 5. Mimořádné situace. 6. Bezpečnost akcí pořádaných školou mimo budovu školy. 7. Bezpečnost v dopravě. 8. Zotavovací akce. 9. Bezpečnosti při specifických činnostech ve škole.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (02.01.2024)

Kovaříková, M. (2020). Krizové situace ve škole: bezpečnostní problematika ve školní praxi. Grada

Kovaříková, M., & Marádová, E. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Mayer, M. J., & Jimerson, S. R. (2019). School Safety and Violence prevention (1st ed.). American Psychological Association.

SAK, P.(2018) Úvod do teorie bezpečnosti. Perklíč: 2018

Metodické doporučení k bezpečnosti dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních – Minimální standard bezpečnosti (č.j.: MŠMT-1981/2015-1).

Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (č.j.: 37 014/2005-25).

Norma ČSN 73 4400 – Prevence kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívání škol a školských zařízení.

Metodika pro aplikaci nové technické normy ČSN 73 4400.

Timm, P. (2019). School Security (1st ed.). BH.

Vegrichtová, B. (2019). Terorismus, varovné signály a ochrana společnosti (1st ed.). Grada.

 

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (02.01.2024)

On-line stidijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8018

heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html