SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional Development and Continuing Teacher Education - OPNZ1P025B
Title: Profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 70 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Lucie Černá
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (07.01.2024)
Předmět poskytuje základní orientaci v problematice profesního rozvoje a dalšího vzdělávání učitelů, představuje základní pojmy a teoretická východiska profesního rozvoje učitelů a současný stav dalšího vzdělávání učitelů v České republice a ve vybraných evropských zemích. Zabývá se kritérii kvality, která jsou kladena na programy profesního rozvoje, pracuje s vybranými typy programů profesního rozvoje a se zdroji pro samostudium. V centru pozornosti je problematika začínajících učitelů a jejich profesní podpory a rozvoje. Cíl: Studující se orientuje v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v ČR a v souvisejících informačních zdrojích, posoudí nabídku programu dle základních kritérií kvality. Rozumí výzkumně doloženým profesním obtížím začínajících učitelů, zná nástroje diagnostiky vzdělávacích potřeb a způsoby profesní podpory. 1. Profesní rozvoj a další vzdělávání učitelů: základní pojmy, teoretická východiska. 2. Profese učitele: požadavky na profesi, modely vývoje profese a výzkumná zjištění. 3. Institucionální struktura a současný stav problematiky v ČR, legislativa. 4. Další vzdělávání učitelů ve vybraných zahraničních zemích, šetření TALIS. 5. Typy dalšího vzdělávání učitelů, zaměření, principy a metody vzdělávání dospělých. 6. Management programů profesního rozvoje, kritéria kvality vzdělávacího programu 7. Začínající učitelé, nejčastější profesní obtíže, diagnostika vzdělávacích potřeb, nástroje pro hodnocení kvality výuky, plán profesního rozvoje. 8. Sebevzdělávání učitelů: vybrané zdroje a metody. 9. Mentoring a supervize ve vzdělávání učitelů. 10. Individuální a institucionální podpora učitele ve škole.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (17.09.2019)

Bareš, M. (2009). Podpora práce začínajících učitelů: (jako součást systému dalšího profesního rozvoje pedagogických pracovníků) : sborník. Praha: Národní institut pro další vzdělávání.

Janík, T., Wildová, R., Uličná, K., Minaříková, E., Janík, M., Jašková, J., & Šimůnková, B. (2017). Adaptační období pro začínající učitele. Pedagogika, 67(1), 4-26.

Kašparová, V. (2014). Národní zpráva šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce.

Kašparová, V., Holečková, A., Hučín, J., Janík, T., Najvar, P., Píšová, M., et al. (2015). Analytická zpráva z šetření TALIS 2013. Praha: Česká školní inspekce.

Kohnová, J. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

 Píšová, M., & Duschinská, K. (2011). Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele v České republice − nekonečný příběh?. Orbis Scholae, 2014(3).

Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. V Praze: Karolinum.

Trunda, M. (2016). Zákon o pedagogických pracovnících a navazující školské předpisy (3. vydání). Třinec: RESK, spol. s r.o.

Klíčové údaje o učitelích a ředitelích škol v Evropě [Online]. (2013). Brussels: European Commission.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (17.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8007

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html