SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Self-upbringing for Teachers - OPNZ1P024B
Title: Sebevýchova pro učitele
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022 to 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, MC [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (02.01.2024)
Předmět představí studujícím význam a nejdůležitější metody sebepoznávání, seberegulace a sebevýchovy. Důraz je kladen na praktické využití vybraných metod a postupů v osobnostním i profesním rozvoji učitele. Předmět má prožitkový a sebezkušenostní charakter. Cílem předmětu je motivovat studující k systematickému a reflektovanému využívání sebevýchovy v osobním i profesním životě.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (02.01.2024)

Absolvent(ka) předmětu:

- vymezí fenomén sebevýchovy a zasadí jej do širšího kontextu výchovy a vzdělávání,

- objasní vztah sebevýchovy k příbuzným konceptům, zejména k sebeřízení a sebekoučování,

- vyjádří vlastními slovy podstatu konstruktu já/ego/sebejá,

- objasní podstatu autoregulace a uvede příklady jejího možného třídění,

- naznačí vztah sebevýchovy k vybraným důležitým psychologickým a filozofickým konceptům – např. k sebediskrepanci, sebeaktualizaci, sebepřekračování, životnímu autorství apod.

- popíše význam kontinuálního sebepoznávání pro úspěšnou sebevýchovu,

- vyjmenuje a na základě navržených kritérií následně utřídí nejméně deset různých metod systematického sebepoznávání,

- porovná vybrané metody sebepoznávání z hlediska efektivity a bezpečnosti,

- uvede vhodná kritéria pro posuzování sebevýchovných cílů,

- posoudí možné limity sebevýchovy s ohledem na osobnostní a situační faktory v životě konkrétního jedince,

- vyjmenuje a na základě navržených kritérií následně utřídí nejméně pět různých sebevýchovných metod (technik),

- obhájí význam systematické a reflektované sebevýchovy pro příslušníky pomáhajících profesí,

- posoudí vlastní možnosti a limity pro systematické sebevýchovné úsilí,

 - navrhne možnosti nadějné propagace sebevýchovy pro konkrétní populaci žáků či studentů.

Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (27.01.2024)
Celková časová zátěž studenta 80,0
Odpovídající množství kreditů 3
Přidělené kredity 3
Zakončení KZ
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 1
Praxe: 0
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 20 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 0 minut
Samostudium literatury (za semestr) 20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 0 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 18 hodin
Příprava na zápočet 6 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 0 hodin
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle a studovat odbornou literaturu. Vypracují portfolio pracovních listů zaměřených na reflexi vlastních sebevýchovných aktivit.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)

BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. a kol. (2015). Management osobního rozvoje: Duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. Praha: Management Press.

HAŠTO, J. (2004). Autogenní trénink. Praha: Triton.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2012). Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada Publishing.

KŘIVOHLAVÝ, J. (2006). Psychologie smysluplnosti existence. Praha: Grada Publishing.

KUNEŠ, D. (2009). Sebepoznání. Praha: Portál.

NEŠPOR, K. (2015). Duševní pružnost v každodenním životě. Praha: Portál.

PLAMÍNEK, J. (2013). Sebepoznání, sebeřízení a stres. Praha: Grada Publishing.

ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. (2017). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny pro učitele. Praha: Grada Publishing.

ZVÍROTSKÝ, M. (2020). Sebevýchova: Teorie a praxe pedagogického ovlivňování sebe sama. Praha: Grada Publishing.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (21.01.2023)

1. Význam sebepoznávání a sebevýchovy pro pedagogické pracovníky.

2. Filozofické, etické, psychosociální a spirituální aspekty sebevýchovy.

3. Metody a techniky sebepoznávání.

4. Kritéria (duševního) zdraví a známky růstu duševní rovnováhy.

5. Cílesměrné plánování, práce s životními cíli.

6. Metody psychogenního a nepsychogenního přeladění, principy autoregulace, relaxace a koncentrace.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.03.2024)

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8008

Heslo pro hosty: Akreditace2024

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html