SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Adventure Education - OPNZ1P007B
Title: Výchova zážitkem
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022 to 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 30 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNZ1P001A
Annotation -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.11.2023)
To draw theoretical knowledge of the experience pedagogy from practical i.e. experience programs with the students and simultaneously to create a methodological basis for future practice of the students.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.12.2023)
Students will explain the possibilities of implementing experiential pedagogy procedures in educational processes. They use terminology in a didactic context. They interpret the activity/game as a learning situation so that the experience activates the learning process. They argue the meaning of the pedagogical diagnosis of the group for setting up an experiential situation as a safe teaching space for learning. They formulate activity goals in connection with pedagogical diagnostics. Can assign to the curriculum of his field learning opportunities in an experiential situation, or identify topics with an affective domain of goals. Compares the possibilities of social motivation of an individual with the situation of group dynamics (also in connection with the goals of developing the competence to cooperate). They apply reflection (review) as didactic support for the process of learning from an experiential situation.
Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (01.02.2024)

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka včetně přípravy 20 hodin, samostudium literatury (za celý semestr) 20 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Seminární práce 20 hodin.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (08.02.2024)

Franc, D., Zounková, D., Martin, A. (2007): Učení zážitkem a hrou. Brno: Compruter Press.

Holec, O. (1994). Instruktorský slabikář. Praha: Prázdninová škola Lipnice.

Jirásek, I. (2019). Zážitková pedagogika. Teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál.

Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch. Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch

Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha.

PŠL (2002). Zlatý fond her I-IV. Praha: Portál.

Slavík, J., Škaloudová, B. (2007). Artefiletika – reflektivní pojetí výchovy uměním. Dostupné: http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=28/!artfiletika

Srb, V., & Švec, J. (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu?: výchozí příručka k metodikám OSV (Vyd. 2). Praha: Projekt Odyssea.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.

Vecheta, V. (2009). Outdoor aktivity: 50 aktivit pro trénink, školení i zábavu. Brno: Computer Press.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (01.02.2024)

Sebezkušenostní práce na semináři a didaktická úloha jako seminární práce.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.11.2023)
1. Concept of experiential pedagogy (learning, teaching, holistic education). 2. Objectives of education through experience (personal and social development, work with group dynamics). 3. Didactic procedures (motivation, action, review; dramaturgy). 4. Game, review as an opportunity for learning. 5. Cooperation, competition. 6. Determination of the choice of means (for whom, for what goal, methods, conditions). 7. Resources: education in nature (adventure, challenge; PŠL projects, Outward Bound, etc.). 8. Dramatic education, drama therapy; artephyletics, art therapy (Ethical code of an art therapist).
Learning resources - Czech
Last update: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D. (06.12.2023)

v MOODLE UK:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8011

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html