SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Research Integrity and Ethics - OPNZ0Z171C
Title: Integrita a etika ve výzkumu
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, other [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (07.09.2020)
The course covers the general foundations of responsible conduct of research and issues related to research with (vulnerable) humans. It will take place in a blended form: using not only a moderated online environment but also contact teaching, including group activities simulating interpersonal conflicts, etc. The concepts and procedures discussed will be applied to actual diploma theses of students - course participants. The target competencies will increase the ability of students to use critically and comprehensively research findings in their further employment, work in a team, apply reflective procedures in their own work and solve ethical problems. The acquired skills will also be appreciated by those who are considering doctoral studies or want to find job in the area of research and development activities. The course is hybrid: study aids are created in English in cooperation with the universities of Ljubljana and Utrecht, teaching / student work will be in Czech and will be open to students of other faculties of Charles University.
Aim of the course -
Last update: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (07.09.2020)

The aim of the course is to teach the basic ideas associated with research integrity and responsible conduct of research, and especially to develop their skills and attitudes through a number of practical activities.

Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (27.10.2020)

Setkávání v prostředí nizozemské firmy Elevate, která se specializuje na tuto formu výuky. Výuka bude asynchronní, nové lekce se budou otevírat většinou po týdnu.

V době rozvrhované výuky budou vyučující k dispozici pro synchronní komunikaci.

Lekce jsou k dispozici zde: https://elearning.elevatehealth.eu/course/view.php?id=1326

Konzultace dne 27. října od 17 hodin:

https://cuni-cz.zoom.us/j/94130311798?pwd=Q29sdnVkNktCcnVxVFVrUEZFMkVHUT09
Meeting ID: 941 3031 1798
Passcode: 577094


Literature - Czech
Last update: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (07.09.2020)

Základní studijní literatura

Etický kodex Univerzity Karlovy
https://www.cuni.cz/UK-5317.html

Etický rámec výzkumu (usnesení vlády České republiky ze dne 17. srpna 2005 č. 1005).
http://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj/eticky-ramec-vyzkumu-1

Hughes, J., Hunter, D., Sheehan, M., Wilkinson, S., & Wrigley, A. (2010). European Textbook on Ethics in Research. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
https://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/textbook-on-ethics-report_en.pdf

Kozmanová, I., & Coufalová, I. (2019). Jak čelit akademickému zločinu? Plagiát a vědecká integrita [speciální číslo]. Dějiny a současnost, 8/2019.

National Academy of Sciences, National Academy of Engineering, & Institute of Medicine. (2009). On being a scientist: a guide to responsible conduct in research (3rd ed.). Washington: National Academies Press. https://doi.org/10.17226/12192.

Thompson, M. (2004) Přehled etiky. Praha: Portál.

Rozšiřující literatura

American Psychological Association. (2019). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). Washington: autor.

Evropská charta pro výzkumné pracovníky, 2005/251/ES, Úřední věstník Evropské unie

Knecht, P., & Dvořák, D. (2013). Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, 23(4), 554–578.

Macfarlane, B. (2017) The ethics of multiple authorship: power, performativity and the gift economy, Studies in Higher Education, 42(7), 1194-1210, DOI: 10.1080/03075079.2015.1085009

The European Code of Conduct for Research Integrity (2011, revize 2017).
https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/other/hi/h2020-ethics_code-of-conduct_en.pdf

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (07.09.2020)

1.       Úvod do kurzu – seznámení účastníků navzájem a s on-line prostředím, cíle kurzu

2.       Proč integrita a etika: Vybrané problémy současné vědy – milníky vývoje etiky výzkumu, krize reprodukovatelnosti a ztráta důvěryhodnosti současné vědy, plagiátorství aj.

3.       Co je vědecká integrita a etika výzkumu (etika vědecké práce obecně a specifické senzitivní oblasti výzkumu), hlavní etické kodexy, vztah k profesní etice pomáhajících profesí

4.       Rozhodování v etických otázkách, aplikace etických kodexů v praxi: hlavní etické teorie jako rámec rozhodování, redukce subjektivismu prostřednictvím etických komisí, proces etického (sebe)posouzení projektu výzkumu

5.       Vědecká integrita při využití specifických výzkumných metod (kvantitativní a kvalitativní výzkum, big data aj.)

6.       Ochrana účastníků, informovaný souhlas, zranitelné skupiny (děti jako účastníci výzkumu)

7.       Etické aspekty vztahu studenta a vedoucího práce, vzájemná očekávání, možné konfliktní situace a jejich řešení

8.       Etika týmové práce, možné zdroje konfliktů a jejich řešení (autorství a spoluautorství, ochrana duševního vlastnictví apod.

9.       Psaní zprávy o výzkumu, publikační proces a jeho etická úskalí, konflikt zájmů

10.       Potenciální etická rizika diplomových prací účastníků, dobrá, špatná a sporná praxe ve výzkumu, kde a jak hledat pomoc v etických otázkách

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D. (07.09.2020)

Studenti budou průběžně plnit úkoly zadané v on-line prostředí, odevzdávat požadované dílčí výstupy (např. modelový informovaný souhlas) a zúčastní se face-to-face skupinových aktivit.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html