SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Handling and facilitation of pupils with physical and visual disabilities - OPNZ0S162C
Title: Handling a facilitace žáků s tělesným a zrakovým handicapem
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (24.05.2019)
In the subject students will be acquainted with the basics of handling and biomechanics of movement, fine motor and graphomotor function of the hand, the possibilities of physical and visual impaired pupil's active and assisted movement in the school. Students will learn to identify the deficits in the hand movement function in central and peripheral paralysis, how to handle pupils with motor and visual deficits and to support pupils with handicap in ADL. The course is a part of the courses offered under the project "Support for undergraduate education in PedF UK" (CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006965), subactivity - Developing the competence of students-future teachers by linking theoretical and practical training.
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (25.02.2019)

 

Povinná literatura:

ČADOVÁ, E. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením a závažným onemocněním. Str.81-94.

OPATŘILOVÁ, D. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Dostupné z https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js14/grafomot/web/pages/03-01-navyky.html

VYSKOTOVÁ, J.-  MACHÁČKOVÁ, K. Jemná motorika -- Vývoj, motorická kontrola, hodnocení a testování. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013 , 176 s., ISBN 978-80-247-4698-2.

HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.

Doporučená literatura:

DRUGA, R., - TROJAN, S. - PFEIFFER, J. - VOTAVA, J. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3. přeprac. a dopl. Vyd., Praha: Grada Publishing a.s., 2005, 240 s., ISBN 80-247-1296-2

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-x.

VÍTKOVÁ, M.(ed). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.01.2019)

Obsah kurzu je rozložen do 2 tematicky zaměřených teoretických  bloků  a 4 bloků praktického výcviku (24 hodin kontaktní výuky celkem) provázených samostatným zpracováním písemné reflexe obou tematických částí (6 hodin celkem):

1.       Tématický blok (4 hod):

  • Handling, facilitace – úvod, terminologické vymezení, význam
  • Základní pojmy z biomechaniky pohybu,
  • Korigovaný sed, facilitace jemné motoriky a  grafomotoriky
  • Strategie/techniky přesunů žáků - uživatelů vozíku

         

2.       Tématický blok (4 hod)

  • Facilitace zrakových funkcí
  • Dopady zrakového postižení ve vzdělávacím procesu
  • Reedukační a kompenzační podpora dětí se zrakovým postižením

3.       Blok praktického výcviku : handling a facilitace žáka s tělesným postižením (4 hod)

4.       Blok praktického výcviku:  facilitace žáka s postižením zraku (4 hod)

5.       Blok praktického výcviku:  role AP ve výuce žáka s tělesným postižením (4 hod)

6.       Blok praktického výcviku:  role AP ve výuce žáka se zrakovým postižením (4 hod)

7.       Zpracování reflexe 1. tématického bloku s využitím praktické zkušenosti (3 hod)

8.       Zpracování reflexe 2. tématického bloku s využitím praktické zkušenosti (3 hod)

 

Metody:  teoretická výuka „open book“ bude provázena prezentací kazuistik a reflektovaným praktickým výcvikem studentů.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.01.2019)

Požadavky k ukončení: min. 80 % účast na výuce, psaná reflexe části facilitace žáků s tělesným postižením  a části facilitace žáků s postižením zraku

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html