SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teacher communication with parents - OPNZ0P168C
Title: Komunikace učitele s rodiči
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
PhDr. Daniela Nováková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (27.10.2019)
In the course we will focus on the functions of both institutions, family and school in society and in socializing the child, the current state of family-school relations, forms of communication, its risks and its content.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2019)

Povinná literatura:

MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika 4, 2004.

RABUŠICOVÁ, Milada a Kateřína EMMEROVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole- teoretické koncepty. Pedagogika 2003, 141 -151.

RABUŠICOVÁ, MiladaKlára ŠEĎOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Vlastimil ČIHÁČEK. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2004. 

 

Doporučená literatura:

ČECHOVÁ, Barbara Hansen. Třídní schůzky trochu jinak. [online] 6. 10. 2011.     

FEŘTEK, Tomáš. Schůzky ve trojici mají jednoznačně kladný ohlas. [online] 8. 2. 2012.  

FEŘTEK, Tomáš a Ivana FITZNEROVÁ. Na učitele mají být rodiče hodní, zaslouží si to. [online] 25. 4. 2012.  

MATÝSKOVÁ, Danuše. Škola očima učitelů a rodičů. Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů. Pedagogická orientace 1, 2005, 27.

RABUŠICOVÁ, Milada, Kateřina TRNKOVÁ, Klára ŠEĎOVÁ  a Vlastimil ČIHÁČEK.  O školách, v nichž jsou rodiče i ředitelé spokojení se vzájemnou spoluprací. SBORNÍK PRACÍ FILOZOFICKÉ FAKULTY BRNĚNSKÉ UNIVERZITY STUDIA MINORA FACULTATIS PHILOSOPHICAE UNIVERSITATIS BRUNENSIS U 8, 2003.

TRNKOVÁ, Kateřina a Vlastimil ČIHÁČEK. Možnosti prosazování zájmů rodičů ve škole . Pedagogická orientace 2, 200

VIKTOROVÁ, Ida a Irena SMETÁČKOVÁ.   Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univerzita Karlova v Praze,2011.

 

Requirements to the exam
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (27.10.2019)

The attendance and active work in the seminar

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2019)

Sylabus kurzu

1.Teorie komunikace rodiny a školy. Odlišné socializační funkce školy a rodiny, propojení, vliv na zapojení do společnosti a dospělost (2 hodiny přímé výuky)

2. Jak přichází učitel do kontaktu s rodiči: maily, žákovská knížka, telefonáty, práce s kazuistikami (2 hodiny přímé výuky)

Studenti si připraví předem požadavky/očekávání v oblasti spolupráce s rodiči. Srovnání po reálné praxi ve škole

 

3. Formy komunikace – popis, formy, její funkce, kritická místa, pravidla (8 hodin přímé výuky)

-        Přímá komunikace (třídní schůzky, rada rodičů)

-        Nepřímá komunikace (písemná, elektronická, přes děti jako media)

Vs.

-        Hromadné kontakty

-        Individuální

 

Studium školní dokumentace

Tematické setkání se zástupcem vedení školy, výchovným poradcem, třídním učitelem

a)      Třídní schůzka – funkce, kritická místa, struktura setkání, pravidla, její možná inovace

           Popis a analýza videa

           Reálná návštěva třídní schůzky ve skupině – atmosféra, sledování obsahu, verbální a         neverbální stránky projevu učitele, zapojení rodičů, charakter komunikace, analytický rozbor.

Práce s připraveným materiálem (protokol pozorování, záznamy o třídní schůzce ad.)

b)     Rada rodičů – funkce, fungování, úkoly, kritická místa

 

c)      Individuální kontakty

 

Pravidla komunikace s rodiči  

 

4.  Méně běžné formy komunikace s rodiči (2 hodiny přímé výuky)

 

5. Rodina ve škole – problémy, se kterými se setkává škola a učitel. Rozbor kazuistik (2 hodiny přímé výuky)

        - zápis a přijímací řízení do školy

-        nesouhlas s hodnocením žáka,

-        absence,

-        ničení majetku,

-        sociální problémy,

-        nevhodné chování.

 

6. Komunikační dovednosti, motivační rozhovor s rodiči – nácvik komunikace (8 hodin přímé výuky)  

 

7. Rešerše vybraných odborných textů

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (23.09.2019)

Požadavky k ukončení předmětu:
Aktivní účast na nejméně na 70% prezenčních setkáních
Splnění úkolů v Moodlu - pozorování, reflexe na záznamových listech, seznámení s odbornou literaturou, rešerše jednoho odborného textu,

Zpětná vazba ke spokojenosti s kurzem

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html