SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Self-education for Teachers - OPNZ0P130B
Title: Sebevýchova pro učitele
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiřina Pávková
Incompatibility : OPNQ1P101A, OPNY2P101A
Pre-requisite : OPNZ0P101A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)
Předmět představuje studujícím význam a nejdůležitější metody sebepoznávání, sebeřízení a sebevýchovy. Důraz je kladen na praktické využití těchto metod v osobnostně sociálním rozvoji učitele. Předmět má prožitkový charakter a jeho součástí je též uvedení do metody Schultzova autogenního tréninku (základní stupeň).
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)

Cílem předmětu je motivovat studující k systematickému a reflektovanému využívání sebevýchovy v osobním i profesním životě.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)

BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. a kol. Management osobního rozvoje: Duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. Praha : Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-381-6.

KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-807367-541-7.

MÍČEK, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha : SPN, 1976. ISBN 14-440-76.

PETERKOVÁ, M. Kurz duševní rovnováhy. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0585-2.

PLAMÍNEK, J. Sebepoznání, sebeřízení a stres.Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4751-4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)

Zápočet bude udělen na základě aktivní účasti na seminářích a závěrečném kolokviu.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (10.01.2019)

1. Význam sebepoznávání a sebevýchovy pro učitele.

2. Kritéria (duševního) zdraví a známky růstu duševní rovnováhy.

3. Koncentrace pozornosti.

4. Autoregulace myšlenek, emocí a představ.

5. Metody psychogenního a nepsychogenního přeladění.

6. Relaxační metody vhodné pro posilování duševní rovnováhy a prevenci vyhoření.

7. Metoda Schultzova autogenního tréninku (základní stupeň).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html