SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Applied Etics - OPNY4P103C
Title: Aplikovaná etika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Pre-requisite : OPNY4P021A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (21.10.2019)
Předmět představuje aplikovanou etiku jako disciplínu, která není instalována jako čistě teoretická, ale v rovině každodenního rozhodování se nad našimi postoji a rozhodováními ve vztazích s druhými lidmi, studenty a rodiči. Pozornost bude věnována nejen klasickým teoretickým východiskům řešení morálních a etických dilemat, ale i současným teoriím (např. metaetice, bioetice apod.), aby studenti měli základní vhled do současných otázek etiky v kontextu pedagogické, učitelské praxe. Cíl předmětu: Cílem předmětu je uvést studenty do aplikované etiky, tj. alternací řešení etických a morálních rozhodování v běžné životní, učitelské praxi, v nichž se každodenně nacházíme a musíme je řešit v rovině dilemat, která nemají (jako ve vědě) jednoznačné řešení. Jde zejména o diskuzi v rovině každodenních morálních i etických konfliktů. Přehled výukových témat: 1. Význam slova ETIKA (ethos a éthos) v kontextu s naším každodenním jednáním ve školních i běžných skupinových situacích. Etika a etiketa. Smysl tradice jako předpokladu porozumění. 2. Rozlišení mezi etikou a morálkou v jednání se žáky, studenty i jejich rodiči. Na příkladech z každodenního života se naučit rozlišovat morálku jako faktické rozhodnutí, nikoliv teoretický závěr. 3. Legální a legitimní postoj v našem chování v kontextu se svědomím. 4. Variabilita etických postojů: mravní normy, idea dobra, etika ctnosti, povinnosti a prospěšnosti. Pojetí liberalismu a problém nihilismu. Vhled do klasických teorií etiky a morálky u klasických představitelů filozofie. 5. Prameny mravních norem a kodexy (euroamerická tradice založená na judaismu, antiky a křesťanství) a odlišné tradice jiných mravních norem a kodexů z odlišných kultur a náboženství. 6. Dialog mezi odlišnými mravními a etickými tradicemi žáků a studentů z jiných kultur v každodenním setkávání. Ukázky odlišností postojů jednotlivých náboženství k lidskému životu z úhlu praktických postojů v případě lidského zdraví a nemoci. Ukázky nekompatibility. 7. Klasický princip dvojího účinku: rozlišení mezi zamýšlenými a předvídanými důsledky našeho rozhodování. Příklady z praxe. 8. Hledání možností, jak řešit morální i etické konflikty na příkladech běžných kazuistik každodennosti. Diskuze 9. Nahlédnutí do interpretace morálky u učitelů humanitně, a naopak technicky orientovaných v postojích k morálce a vědě při výuce. 10. Tolerance v případě mravních a etických nesouladů, volba strategie řešení, které sledují za cíl dosažení akceptované tolerance. Příklady ze školního prostředí, které nelze jednoznačně vyřešit.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (21.10.2019)

ANZENBACHER, A.. (2001). Úvod do etiky.  Praha: Academia

ČERNÝ, D. (2016).  Princip dvojího účinku. Zabíjení v mezích morálky. Praha: Academia.

DROZENOVÁ, W. et al.,KUČÍREK, J. (2010). Etika vědy v České republice: od historických kořenů k současné bioetice. Praha :  FILOSOFIA.

Étos - etika v pedagogice a sociální práci. (2011). Liberec: TU.

MACHOVEC, Milan, ed. (1995). Problém tolerance v dějinách a perspektivě: [sborník statí].  Praha: Academia

PAYNE, J. (1995). Hermeneutická etika: jeden filosofický pokus o setkání s lidskou bytostí.  Praha: Triton

PAYNE, Jan. (2005). Odkud zlo? O nezkrotnosti čili slabosti lidské vůle. Praha: Triton.

Problémy aplikované etiky. (2012). Praze: Bankovní institut.

 

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (17.09.2019)

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7927

Heslo pro hosty: akredkpg19

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html