SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Syndrome CAN - OPNY4P035B
Title: Syndrom CAN
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Pre-requisite : OPNY4P022A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (16.09.2019)
Předmět je zaměřen na problematiku syndromu Child Abuse and Neglect (týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte) a násilí v rodině z pohledu oběti (dítěte) a pachatele (pečující osoby). Objasňuje definici a základní formy. Zdůrazňuje potřebu interdisciplinárního přístupu, prevence a mapuje angažovanost státních i nestátních institucí v ČR i v zahraničí. Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit se s problematikou násilí v rodině, především syndromem týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Naučit se orientovat v intervenčních kompetencích pedagogických pracovníků v rámci interdisciplinární spolupráce při ochraně dětí. Přehled výukových témat: 1. Terminologie - týrání, sexuální (pohlavní) zneužívání dětí, zanedbávání. 2. Etiopatogeneze, etiologie a rizikové faktory týkající se syndromu CAN. 3. Projevy a následky syndromu CAN. 4. Diagnóza syndromu CAN. 5. Reakce pracovníků. 5. Legislativní rámec. 6. Prevence a optimalizace řešení konkrétních situací. 7. Řešení modelových situací.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.09.2019)

Bechyňová, V. & Konvičková, M. (2008). Sanace rodiny. Praha: Portál.

Bechyňová, V. & a kol. (2007). Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS.

Dunovský, J., Mitlöhner, M., Hejč, K. & Hanušová-Tlačilová, J. (2005). Problematika dětských práv v ČR s přihlédnutím k fenoménu komerčního sexuálního zneužívání dětí. Praha: Grada.

Hanušová, J. (2006). Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha : Vzdělávací institut ochrany dětí.

Hanušová, J. (2015). Intervenční kompetence pedagogických pracovníků k sexuálnímu zneužívání dětí (syndromu CSA). In Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2015. Mendelova univerzita v Brně.

Hanušová, J. (2018). Intervenční kompetence pedagogických pracovníků k syndromu CSA. In: Aplikovaná psychologie III, 5.

Milfait, R. (2008). Komerční sexualizované násilí na dětech. Praha: Portál.

Pemová, T. & Ptáček, R. (2016). Zanedbávání dětí: příčiny, důsledky a možnosti hodnocení. Praha: Grada Publishing.

Truellová, I., Vaníčková, E. & Novotná, V. (2016). Včasná detekce dětí ohrožených násilím. Praha: Fakultní nemocnice v Motole.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (04.11.2021)

Průběžné plnění úkolů.

Zápočtový test.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html