SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Health Risk Prevention - OPNY4P011A
Title: Prevence zdravotních rizik
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Teacher(s): Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
prof. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D.
Co-requisite : OPNY4P012A
Is pre-requisite for: OPNY4P032B, OPNY4P022A
Annotation -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
The subject helps to understand the links between the causes and consequences of health risks in order to trace the possibilities of their influence, dealing with prevention, assessment of the level of potential risk, diagnosis, manifestation and treatment of diseases arising from substandard working and living conditions. It lists students based on statistical data with the incidence rate of individual health risks in our population.
Aim of the course -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
The aim of the course is to deepen the student's knowledge of health risks and their prevention, both in life and in the work environment. The student will become familiar with selected biomedical disciplines in relation to the focus of the field of health education.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (31.08.2021)

Předmět má 4 kredity dle ECTS. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 20 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 14 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 11 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin.

Literature -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)

DYLEVSKÝ, I. (2009). Funkční anatomie. Praha: Grada.

KOMÁREK, L. & PROVAZNÍK, K. (2011). Ochrana a podpora zdraví. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha.

MACH, J. (2015). Medicínské právo - co a jak: praktické rady pro lékaře a zdravotníky. Praha: Galén.

MACHOVÁ, J. & KUBÁTOVÁ, D. (2015). Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada.

MLČÁK, Z. (2011). Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.

PELCLOVÁ, D. (2014). Nemoci z povolání a intoxikace. Praha: Karolinum.

ŠENK, Z. (2012).  Bezpečnost a ochrana zdraví při práci: prakticky a přehledně podle normy OHSAS. Olomouc: ANAG.

ŠUBRT, B. & TUČEK, M. (2015). Pracovnělékařské služby: povinnosti zaměstnavatelů a lékařů. Olomouc: ANAG.

Requirements to the exam -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.10.2023)
The student will be evaluated for the processing of the ongoing tasks and for the test. Test can be taken 3 times (one regular, 2 corrective). The minimum test pass score is 75% of each test.
Syllabus -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.09.2021)
1. Population health, risk factors affecting health, registries, health promotion programmes.
2. Physical and psychological workload (measurement, evaluation), health consequences of excessive workload. Introduction to mental health care, trends in epidemiology of mental disorders, prevention of Down syndrome.
3. Effects of physical, chemical and biological factors on health. History, subjective and objective symptoms of the disease. Physical examination and functional examination of individual systems.
4. Prevention of selected diseases (e.g. cardiovascular disease, metabolic diseases, osteoporosis, cancer).
5. Injury and intoxication in children and adolescents.
6. Specifics of somatic and neurobehavioral difficulties in school age.
7. The importance of prevention of hypokinesia by exercise, exercise, sport, especially in its recreational form. Components of optimal exercise regimen in children and adolescents.
8. Possibilities of using the method anchoring vignette in health education.
9. Expected trends in prevention from
10. Health and Safety at Work - legislative framework.
Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (10.10.2023)

Zkouška z předmětu prevence zdravotních rizik má dvě části. Student bude hodnocen za zpracování průběžných úkolů (min. 60 b. z každého úkolu, odevzdání každého úkolu nejpozději v předem uvedeném termínu)  a za  závěrečný souhrnný test, který se bude skládat ze  tří částí (Zdraví obyvatelstva, faktory ovlivňující zdraví, bezpečnost a ochrana zdraví ve školním prostředí, významné rizikové faktory v životním a pracovním prostředí, Prevence závislostí, Veřejné zdravotnictví a kapitoly z propedeutiky).Na splnění testu má student jeden řádný termín, 2 opravné termíny.  Minimální skóre pro splnění každé části testu  je 75 %.

Pokud nebudou všechny zadané úkoly odevzdány v Moodle v uvedeném termínu, nebo student z každého průběžného úkolu nezíská min. 60 b., nebude připuštěn k souhrnnému testu, pokud by student souhrnný test musel psát. I v případě, že student absolvuje všechny průběžné testy s dostatečným bodovým hodnocením, ale nesplní v danén termínu průběžné úkoly v Moodle, či nezíská dostatečný počet bodů z každého úkolu,  nesplní tak obě části zkoušky, a tudíž výsledná známka z předmětu bude 4 (nesplnil). 

Ze závažných důvodů si student může před daným termínem odevzdání úkolu do Moodle písemně (e-mailem) požádat o  posunutí termínu odevzdání na jiný předem určený termín.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html