SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education of Health-disadvantaged Pupils - OPNY2P134B
Title: Edukace žáka se zdravotním znevýhodněním
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNY2P106A, OPNY2P107A, OPNY2P109A
Annotation -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)
The course focuses on children?s health impairment and the disadvantages in the educational process arising from such impairment. The content of the course is based on the definition of basic terms. It presents a counselling system for pupils with health impairment
Aim of the course -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)

The course focuses on children´s health impairment and the disadvantages in the educational process arising from such impairment. The content of the course is based on the definition of basic terms

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (05.01.2022)

Distanční forma výuky

S ohledem na aktuální situaci by případná distanční výuka probíhala dle rozvrhu v prostředí MS Teams. Konkrétní odkaz/kód bude v tomto případě všem zapsaným studentům zaslán nejpozději den před výukou.

Prezentace, literatura ke studiu, úkoly k vypracování a další informace budou k dispozici v Moodlu. Přihlašovací údaje dostanou studenti v dostatečném předstihu před prvním setkáním.

Požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, měnila by se pouze forma výuky.

Literature -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)

Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-220-8.

Jucovičová, D., Žáčková, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.

Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.

Pipeková, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.

Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. vyd. Jinočany: H a H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.

Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-347-0179-0.

Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol. Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1475-9.

Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.

Šauerová, M., Špačková, K., Nechlebová, E. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.

Vítková, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.

Vítková, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. 2. vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.

Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-326-0.

Zelinková, O. Poruchy učení. 11. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (26.10.2019)

The prerequisite for granting the credit is successful completion of the credit test (min. 70%).

Students have to pass 3 exams, 2 of which are corrective.

Syllabus -
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (16.12.2018)

1. Health disabilities and health impairments according to current legislation. Special educational needs for pupils with health disabilities and health impairments. IVP. Consulting centers.

2. Education for pupils with physical disabilities.

3. Education for pupils with mild intellectual disabilities and impaired communication skills.

4. Education for pupils with hearing and visual impairments.

5.  Education for pupils with learning and behavior disorders.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html