SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methods of Social Personality Development - OPNY2P127B
Title: Metody osobnostně sociálního rozvoje
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Michal Zelenka
Pre-requisite : OPNY2P106A
Annotation -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.07.2018)
Subject opens an issues related to the possibilities of realizing methods of active social learning in work with adults. Demonstrates the methodological principles that can be used in personality social education institutions educating adults (staging methods, techniques aimed to value charts, psychosocial games). Students are adopting methods to create positive psychosocial climate in the group of adults. They are consolidateing social competencies needed for coping with stressful situations in your personal by workshop in personal life, in work and also in strengthen work with clients. Liseners are testing procedures on themself. Subsequently is being didactic analysis implemented techniques.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.07.2018)

Aim of the course is to introduce the basic methods of social personality development.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.07.2018)

Základní:

Fontana, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014. 383 s. ISBN 978-80-262-0741-2.

Malach, J; Rozsypalová, M. ed. Diagnostika osobnostně sociálního rozvoje. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. 132 s. ISBN 978-80-7464-652-2.

Radová, L. Nová role učitele, podstata a specifika osobnostně sociálního rozvoje: závěrečná práce studia "Koordinátor školního vzdělávacího programu". Vyd. 1. Praha: Nár. institut pro další vzdělávání, 2010. 32 s. ISBN 978-80-86956-59-6.

Sannwald, R.; Schulte-Markwort, M.; Resch, F. ed. Psychoterapeutické dovednosti. Překlad Petr Babka. Vydání první. Brno: Emitos, 2015. 172 s. ISBN 978-80-87171-45-5.

 

Doporučená:

EYRE, L.; EYRE, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha : Portál, 2000. 156 s. ISBN 80-7178-360-9

HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6

Kolář, J. Práce s reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 260 s. ISBN 978-80-210-6297-9.

KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha : Galén, 2005. 297 s. ISBN 80-7262-347-8

Nešpor, K Sebeovládání:stres, rizikové emoce a bažení lze zvládat! Praha: Portál, 2015. 151 s. ISBN 978-80-262-0827-3.

PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova: nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. Praha : Grada, 1994. 322 s. ISBN 80-85623-98-6

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (01.09.2021)

- Aktivní účast na hodinách včetně účasti na zde prezentovaných aktivitách.

 

- Maximálně jedna absence z čtyř setkání. Nižší účast je akceptována pouze při doložených vážných důvodech a po předchozím projednání s vyučujícím. V tomto případě může být pro úspěšné splnění předmětu vyžadována písemná práce nebo aktivita při hodině navíc.

 

- Příprava a prezentace aktivity osobnostně sociálního rozvoje na hodině a odevzdání písemných podkladů.

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.07.2018)

1.    Metody poznání sebe sama a své úlohy ve skupině.

2.    Způsoby vnímání druhých lidí a rizikového chování.

3.    Upevňování psychosociálních kompetencí potřebných pro zvládání náročných situací v osobním životě, v pedagogické práci i v práci s klienty.

4.    Principy a nácvik vhodné komunikace v profesně specifických situacích.

5.    Zvládání a prevence zátěžových situací.

6.    Tvorba pozitivního psychosociálního klimatu ve skupině dětí a mládeže.

Sociálně etické techniky využitelné v rámci širších výchovných programů a podpory zdraví.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html