SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Education towards Health - OPNY2P107A
Title: Didaktika výchovy ke zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNY2P106A
Is pre-requisite for: OPNY2P134B, OPNY2P133B
Annotation -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
The concept of the subject is based on the document WHO "Health 21", corresponds to the National Program for the Development of Education in the Czech Republic and is based on the framework educational programs for primary and secondary education in the field of health education. Learning outcomes of the course unit The course contributes to the development of didactic thinking of teachers in order to fulfill the expected outcomes of the educational area Man and Health in School Practice. It emphasizes the systemic understanding of teaching, explains the application and integration concepts of health education
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

Cílem předmětu je prohlubování znalostí oborové didaktiky Výchovy ke zdraví se zaměřením na sekundární  a terciární vzdělávání.Cílem předmětu je praktické využití didaktických dovedností při tvorbě školních programů zaměřených na podporu zdraví a prevenci společensky nežádoucích jevů u dětí a mládeže na středních školách.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (29.09.2021)

Výuka probíhá prezenčně.

Literature -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (27.10.2019)
Poslední úprava: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (08.09.2017)

CANFIELD, J.; SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha : Portál, 1998. 384 s. ISBN 80-7178-194-0

ČAPEK, R.: moderní didaktika . Praha: Grada, 2015. 608 s. ISBN 978 -80 -247-3450 -7


HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: I. a II. Praha : Portál, 1994. 174 s. ,146 s. ISBN 80-85282-79-. ISBN 80-85282-80-1


HOPPE, S.; HOPPE, H.; KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. 197 s. ISBN 80-7178-434-6


LINHART, P. aj. Ochrana člověka za mimořádných událostí - pro střední školy. Praha : Fortuna, 2003. 93 s. ISBN 80-7168-869-X


MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl - ediční řada učebnic. Praha : Fortuna, 1999 - 2003.


MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha : Fortuna, 2006.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
active participation in classes (max. 2 excused absences possible)

- elaboration of assigned portfolio tasks
Syllabus -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
Content definition:

1. The system of curricular documents, definition of FEP for basic education. Goals of health education in the area

     cognitive, affective and behavioral development of pupils' competences. Educational area Human and Health in FEP.

2. Analysis of the educational area Man and Health.

3. Practical and emotional needs of pupils. Methodology of defining partial learning objectives based on expected

     outputs.

4. The role of motivation in health education, activation of pupils' learning. Practical and emotional needs of pupils.

5. Forms and methods of teaching in VkZ.

6. Teaching lesson VkZ. Structure of lesson, teaching planning.

7. Problems of evaluation of teaching efficiency, specifics for health education.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html