SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Chapters of Clinical Medicine - OPNY2P103A
Title: Kapitoly z klinických oborů lékařských věd
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
MUDr. Jan David, Ph.D.
Pre-requisite : OPNY2P104A
Is pre-requisite for: OPNY2P111A, OPNY2P129B
Annotation -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (24.08.2017)
The goal of the subject is to give necessary amount of information from Medical Propaedeutics to students of Health Education. The subject is based on thorough knowledge of somatology. Students will be acquainted with medical assessment methods of patients and clients, e.g. anamnesis, physical assessment etc.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (19.08.2017)

The aim of the course is to deepen the knowledge of selected biomedical disciplines in relation to the focus of the field of health education.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (01.02.2021)

Vzhledem k tomu, že prozatím nebude z důvodu pandemie COVID -19 možnost se osobně setkávat, je nutné upravit kontaktní výuku na distanční.

Předmět je hodnocen 3 kredity. To odpovídá cca 90 hodinám studentské práce (včetně přímé výuky). Je nutné tedy počítat s domácí přípravou a úkoly.

Naše komunikace se bude uskutečňovat přes mail, on-line a v Moodle.

Přímá výuka se přesune do on-line prostředí. A to konkrétně přes Zoom. Konkrétní pozvánka k přístupu na „schůzku“ (on-line výuku) bude všem zapsaným studentům zaslána nejpozději den předem na mailovou adresu, která je uvedena u každého v SISu. Prosím, zajistěte si přístup k internetu, mikrofon a popř. i kameru.

Odkaz na Moodle máte uvedený v SISu. Vstupní klíč (k zápisu) k předmětu do Moodlu obdržíte na prvním našem on-line setkání. V Moodlu naleznete studijní materiály, úkoly apod. Zadané úkoly bude potřeba odevzdávat v průběhu semestru k určeným datům do Moodle. Po každém stanoveném termínu do Moodlu napíšu každému zpětnou vazbu.

Vlastní průběh zkoušky, vzhledem k možným preventivním hygienickým opatřením (COVID-19), bude upřesněn v průběhu semestru.

Literature -
Last update: MUDr. Jan David, Ph.D. (16.01.2021)

CIKRT, Tomáš. Příběhy léků: příručka pro zvídavé čtenáře o vzniku, vlastnostech a používání léků. 1. vyd. Praha: Státní ústav pro kontrolu léčiv, 2012, 169, [23] s. ISBN 978-80-260-1403-4.

CHROBÁK, Ladislav. Propedeutika vnitřního lékařství: nové, zcela přepracované vydání doplněné testy. 2. vyd. Praha: Grada, 2007, 243 s. ISBN 978-80-247-1309-0.

KOMÁREK, Lumír a Kamil PROVAZNÍK. Ochrana a podpora zdraví. 1. vyd. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha, 2011, 99 s. ISBN 978-80-260-1159-0.

LEBL, Jan, Kamil PROVAZNÍK a Ludmila HEJCMANOVÁ. Preklinická pediatrie. 2., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2007, xvi, 248 s. ISBN 978-80-7262-438-6.

Requirements to the exam -
Last update: MUDr. Jan David, Ph.D. (16.01.2021)

Oral exam.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (24.08.2017)

1. Introduction, terminology of medicine.
2. Anamnesis and subjective symptoms (the importance and structures of anamnesis, the most frequent subjective symptoms and its causes, simulation, disimulation, aggravation).
3. Objective symptoms (general classification, objective symptoms of cardiovascular, respiratory, gastrointestional, urogenital, endocrinal and neurobehavioral diseases).
4. Physical examination and functional examination of each systems (techniques of physical examination, functional examination of lungs, ECG, functional examination of kidneys, EEG, EMG).
5. Blood and urine examination (purpose of examination, complete blood cell count, differential count, sedimentation rate, biochemical examination, blood coagulate examination, urine examination).
6. Microbiological examination (purpose, the main principles and the examples of bacteriological, virological, mycological, parasitological and sérological examination, antibiotic resistance).
7. Imaging methods in medicine (the main principles and utilization of skigraphy, computer tomography, magnetic resonance, radionuclide methods, ultrasounds and endoscopy).
8. Screening in medicine (definition, principle, importance, neonatal screening, cancer screening, examples).
9. Essentials of pharmacology (basic terms, patient information leaflet, methods of application, drug categories, generals rules, drugs for acute state).
10. Injury and intoxication of children and young (the most frequent causes, manifestation, prevention).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html