SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Health Risk Prevention - OPNY2P102A
Title: Prevence zdravotních rizik
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNY4P011A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D.
Co-requisite : OPNY2P101A
Is co-requisite for: OPNY2P101A
Is pre-requisite for: OPNY2P128B, OPNY2P126B
Annotation -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (15.08.2017)
The goal of the subject is biomedical disciplines knowledge increasing in relation to Health Education subject. Those informations help understanding relations between the causes and the consequences of health risks in order to trace the possibility of their affecting (life style, healthy environment).
Aim of the course -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (14.08.2017)

The aim of the course is to deepen the knowledge of health risks and their prevention both in life and in the work environment. The student will become familiar with selected biomedical disciplines in relation to the focus of the field of health education.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (06.10.2020)

Předmět bude v době distanční výuky vyučován online v MS Teams.   Informace pro vstup do kurzu budou doplněny zde, minimálně jeden den před termínem schůzky a také odeslány emailem všem zapsaným účastníkům přes SiS.

Zajistěte si prosím přístup k internetu, mikrofon a popř. i kameru.

Je nutné tedy počítat s domácí přípravou a úkoly.

Odkaz na online prostor: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MDY5NjhiZTMtMjMyOS00ZmJjLTg0MzctMjExZjY1ZjAxMjBl%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%2269c68c4e-8b9e-43f2-b8b5-685755e6303a%22%7d

Literature -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (28.10.2019)

1.    BRHEL,P; MANOUŠKOVÁ, M; HRNČÍŘ, E. Pracovní lékařství. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005. 338 s. ISBN 80-7013-414-3

2.    ŠUBRT, Bořivoj a Milan TUČEK. Pracovnělékařské služby: povinnosti zaměstnavatelů a lékařů. 2., doplněné vydání. Olomouc: ANAG, 2015. Práce, mzdy, pojištění. ISBN 978-80-7263-944-1.

3. MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.

4.    ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví. Vybrané kapitoly. 1.vyd. Praha: Grada Publishing. 2010, s. 127. ISBN 978-80-247-3231-8.

5.    DYLEVSKÝ, I. Funkční anatomie. Praha : Grada, 2009. 532 s. ISBN 978-80-247-3240-4

6.    DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc : Epava, 2000. 480 s. ISBN 80-86297-05-5

7.    DYLEVSKÝ, I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: EPAVA, 1995. ISBN 80-901667-0-9

8.    NAJBRTOVÁ, M. Biologie dorostu a školní hygiena. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 2003. 130 s. ISBN 80-7042-231-9

9    PELCLOVÁ, D. a kol. Nemoci z povolání a intoxikace. Praha: Karolinum. 2014. s. 316. ISBN 978-80-2462-597-3.

10.    ŠUBRT, B. aj.. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci. 2. aktual. a rozš. vyd. Olomouc : ANAG, 2007. 839 s. ISBN 978-80-7263-400-2.

11. VELEMÍNSKÝ a kol. Zdraví a nemoc. České Budějovice: JCU ZSF.2011.s.134.ISBN 978-80-7394-326-4.

Requirements to the exam -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (28.10.2019)
Graded course-unit credit requirements:  successful completion of the credit test (75%) - one regular and two corrective.
Syllabus -
Last update: Ing. Bc. Alena Váchová, Ph.D. (14.08.2017)

1. The effects of physical, chemical and biological factors on health.

2. Risk factors affecting health (e.g. stress, obesity, addictions, injuries).

3. Prevention of selected diseases (e.g., cardiovascular diseases., diabetes mellitus, osteoporosis, neoplastic disease).

4. Physical and psychological workload (measurement, evaluation), the health consequences of excessive workload, etc.

5. The importance of the prevention of hypokinesia exercise, physical activity, sport, especially in its recreational form. Components of the optimal motion mode in children and adolescents.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html