SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Didactics of Education towards Health - OPNY2P101A
Title: Úvod do didaktiky výchovy ke zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Co-requisite : OPNY2P102A
Is co-requisite for: OPNY2P115B, OPNY2P102A, OPNY2P117B, OPNY2P112B, OPNY2P114B, OPNY2P116B
Is incompatible with: OPNZ0P130B, OPNZ0P106B, OPNZ0P112B, OPNZ0P126B, OPNZ0P129B
Is pre-requisite for: OPNY2P124B, OPNY2Q123B, OPNY2P122B, OPNY2P121B, OPNY2P120B, OPNY2P119B, OPNY2P109A, OPNY2P106A, OPNY2P105A
Annotation -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
The concept of the subject is based on the document WHO "Health 21", corresponds to the National Program for the Development of Education in the Czech Republic and is based on the framework educational programs for primary and secondary education in the field of health education. Learning outcomes of the course unit The course contributes to the development of didactic thinking of teachers in order to fulfill the expected outcomes of the educational area Man and Health in School Practice. It emphasizes the systemic understanding of teaching, explains the application and integration concepts of health education.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to provide students with deeper theoretical foundations of subject didactics focused on the needs of education in the field of health promotion and the implementation of educational objectives of health education at primary and secondary schools.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (03.10.2020)

Výuka probíhá prostřednictvm aplikace Teams.Studenti potřebují připojení k internetu ev. kameru,mikrofon. Odkaz na výuku je posílán  prostřnictvím emailu ze sisu.

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OTY5Y2ZlNmItZTVlZS00ZjVmLThiMzEtYmIzYjA3NWE3ZmI0%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2%22%2c%22Oid%22%3a%2250df9df0-f5c9-4edd-b630-d7aebcae9a0c%22%7d

Literature -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)

BELZ, H.; SIEGRIST, M. Klíčo.vé kompetence a jejich rozvíjení. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6

ČAPEK,R. Moderní didaktika.Praha: Grada,2015. ISBN 978-80247-3450-7

KALHOUST,Z..; OBST,O.Školní didaktika.Praha:Portál, 2012

KOLÁŘ, Z. VALIŠOVÁ, A.: Analýza vyučování. Praha, Grada, 2009. 230 s. ISBN 978-80-247-2857-5.

MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5

Marádová, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 79 s. ISBN 978-80-7290-662-8.

Skalková, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.

 

MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1937-9

PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál : 2013 ISBN 978-80-262-0367-4

ŠALAMOUNOVÁ, Z;. ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R.. Komunikace ve školní třídě. Portál, 2012 ISBN 978-80-262-0085-7

VALENTA, J.  Didaktika osobnostní výchovy. Praha:, Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4473-5.

Zormanová, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 239 s. ISBN 978-80-247-4590-9

Aktuální informace z webového portálu www.rvp.cz

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (08.09.2017)

Požadavky k zápočtu:úspěšné absolvování zápočtového testu - otevřené i uzavřené otázky (min. 75%).  Pro získání zápočtu lze využít maximálně tři termíny. Aktivní účast ve výuce (maximálně 3 omluvené absence)

Syllabus -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (31.10.2019)
1. The system of curricular documents, definition of FEP for basic education. Objectives of health education in the area of cognitive, affective and behavioral, developing the competences of pupils. Educational area Human and Health in FEP.

2. Analysis of the educational area Man and Health.

3. Practical and emotional needs of pupils. Methodology of defining partial learning objectives based on expected outcomes.

4. The role of motivation in health education, activation of pupils' learning. Practical and emotional needs of pupils.

5. Forms and methods of teaching in VkZ.

6. Teaching lesson VkZ. Structure of lesson, teaching planning.

7. Problems of evaluation of teaching efficiency, specifics for health education.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html