SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Observation of Civics at Lower Secondary School - OPNX1O130B
Title: Náslechová praxe na ZŠ v OV
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Interchangeability : OPNX1O131B, OPNX1O132B
Is interchangeable with: OPNX1O132B, OPNX1O131B
Annotation -
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (04.09.2017)
Teaching observation practice precedes the continuous field practice. It is realized at primary schools and at lower stages of grammar schools and recommended school institutions. During the practice the students administer pedagogic diary, collect results of pupils’ work and the material for evaluation of one’s pedagogical activities. In the following reflective lessons, they present selected pedagogic situations which they consider as tough and consult various ways of their solutions.
Literature - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (04.09.2017)

Základní studijní literatura

HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010.

TOMKOVÁ, A., SPILKOVÁ, V., PÍŠOVÁ, M. a kol.  Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.

STARÝ, K.; LAUFKOVÁ,V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016.

ŠEĎOVÁ, K.; ŠVAŘÍČEK, R. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012.

Doporučená studijní literatura

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.

JANÍK, T. a kol. Pedagogical content knowledge nebo didaktická znalost obsahu? Brno: Paido 2007.

JANÍK, T.; MAŇÁK, J.; KNECHT,P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009.

KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.

LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999.

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R.Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: MU 2016. 

VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.

Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (04.09.2017)

Observace zadaného počtu vyučovacích hodin, vytvoření záznamů z pozorování v průběhu semestru a esej na zadané téma jsou podmínkou udělení zápočtu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html