SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sociology of Education - OPNX1O110A
Title: Sociologie výchovy
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (15)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (10.09.2017)
This course offers an introduction to the sociology of education, the border branch between sociology and pedagogy. The school serves many roles in contemporary society: instilling particular ideas about one’s place within the society or community, preparing individuals for future occupation (work) or informing individuals about social norms and values. Upbringing is a social phenomenon of comparable importance. This course is devoted to the basic questions of sociology of education.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (10.09.2017)

Viz anotace.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (10.09.2017)

Základní literatura:

Galla, Karel. Úvod do sociologie výchovy: její vznik, vývoj a problematika: příručka pro vys. školy vzdělávající učitele. Praha: SPN, 1971.

Havlík, Radovan; Koťa, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.

Prokop, Jiří. Sociologie výchovy a školy. Liberec: Technická univerzita, 2001.

 

Další literatura bude doporučena během kurzu.

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (10.09.2017)

Přednášky a cvičení.

Na přednáškách jsou představeny základní problémy, pojmy a přístupy týkající se vybraných sociologických témat.

Během cvičení probíhá diskuse nad tématy vztahujícími se k přednáškám. Diskuse většinou probíhá na základě textů, které jsou v předstihu k dispozici na Nástěnce v SISu, anebo jsou volně ke stažení. Pokud by došlo k tomu, že významný počet studujících nebude mít texty s sebou, anebo by v průběhu vyšlo najevo, že významný počet studujících nemá text přečtený, tak místo diskuse nad texty bude v semináři zadán test vycházející z textu/textů na příslušnou hodinu, jehož výsledky budou započítány do celkového hodnocení.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (10.09.2017)

Vymezení sociologie výchovy (sociologie, definování a témata SV, nástin vývoje).

Sociologické přístupy v sociologii výchovy (funkcionalistický, interakcionistický, konfliktualistický).

Vztah společnosti, výchovy a vzdělání.

Funkce výchovy a vzdělání ve společnosti.

Výchova a vzdělání ve vztahu k socializaci člověka.

Sociální skupina v kontextu výchovy.

Sociální a pedagogická komunikace.

Sociální status a role v kontextu výchovy.

Škola jako organizace, či byrokratická instituce.

Rovnost příležitostí ve výchově a vzdělání.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. (10.09.2017)

Atestace: zkouška.

 

Podmínky atestace:

1.       minimálně 4x účast na cvičení (jeden den se počítá jako jedna účast); 

2.       seminární práce anebo referát: a) referát ve skupině k danému textu, který bude analyzován v rámci cvičení; b) odevzdání seminární práce na téma rozboru zadané literatury se sociologickou tématikou (rozsah 4 normostrany /tj. 7200 znaků vč. mezer/, kdy 3 strany musí být věnovány vlastnímu vztažení se k textu).

3.       úspěšné absolvování ústního zkoušení ve zkouškovém období.

 

Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset navíc napsat seminární práci splňující následující podmínky: 

-          10 normostran textu – tj. 18000 znaků včetně mezer (pokud práce bude kratší, bude to hodnoceno, jako by nebyla vůbec odevzdána),

-          korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů (pokud práce nebude splňovat tuto podmínku, znamená to automaticky hodnocení neprospěl/a.),

-          studující při psaní seminární práce musí pracovat minimálně s jednou sociologickou monografií (pokud tomu tak nebude, bude to hodnoceno, jako by nebyla vůbec odevzdána),

-          v práci musí být jasně formulovaná výzkumná otázka (či sada otázek),

-          klíčové termíny používané v práci (např. rodina, sociální stratifikace, náboženství, identita, masová média atd.) musí být jasně definovány za použití relevantní odborné literatury,

-          téma práce je třeba předem osobně konzultovat s vyučující kurzu (pokud téma práce nebude předem konzultováno, bude to hodnoceno, jako by práce vůbec nebyla odevzdána),

-          práce musí být odevzdána nejpozději do konce předposledního týdne výuky v semestru.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html