SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Therapeutic Aspects of Art Education - OPNV3V036B
Title: Terapeutické aspekty výtvarné výchovy
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / 17 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNV3V024A
Annotation -
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)
Students are acquainted with a specific type of creative activities used in art therapy, for example, and critically reflect on their relationship to art activities in art education. Students acquire the basic prerequisites of competencies for the educational management of creative and reflective activities and their use to solve personal or disciplinary problems of students, they acquire the basic psycho-hygienic and ethical prerequisites for pedagogical work. The aim of the course is to acquaint students with the therapeutic aspects of constructivist teaching of art education based on their own experience and its theoretical reflection. - theoretical side of constructive teaching - concept, preconcept, communication, reflexive dialogue, personalization and enculturation, difference between art therapy and art education, individual and social and constructivism in vv - methodical side of specific creative activities with therapeutic potential - main methodological concepts and procedures, teaching phases , link to the curriculum - practical component of the seminar - own art and its reflection in the group
Literature - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

SLAVÍK, J.: Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2000, s. 192 - 206.

SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000. 

SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Univerzita Karlova, 1997.

KAŠČÁK, O.: Je pedagogika připravená na změny perspektiv? In Pedagogika, LII,2002, str. 388-414.

KOMZÁKOVÁ, M.; SLAVÍK, J.: Umění ve službě, výchově, prevenci, expresivní terapii. Výzkumný záměr: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. PedFUK, 2009
 
RUBINOVÁ, J. A. a kol.: Přístupy v arteterapii. Teorie a technika. Praha: Triton, 2008.

CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998. 

Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).  
 


Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. (16.09.2023)

zápočet

- četba a prezentace stati/kapitoly z vybrané publikace

- aktivní účast ve výuce (tvorba, diskuze, plnění průběžně zadávaných úkolů)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html