|
|
|
||
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)
|
|
||
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)
Obecnější cíle: · respektovat logiku a etapový charakter vědeckovýzkumné práce v hudební pedagogice; · dbát na etiku práce s informačními zdroji; · znát klasifikaci a charakteristiku teoretických a empirických výzkumných metod, použitelných při řešení diplomové práce s výzkumným zaměřením v oboru; Konkrétní cíle: · zopakovat získané poznatky z řešení bakalářské práce; · prostudovat dostupné dokumenty k diplomové práci fakultní i katedrální povahy; · zvážit volbu tématu diplomové práce podle metodiky SMART; · stanovit cíle teoretické části diplomové práce; · strukturovat teoretickou část práce s ohledem na stanovené cíle a běžný úzus požadovaných kapitol; · stanovit předmět zamýšleného výzkumu, jeho cíle a základní pracovní hypotézy; · plánovat organizační průběh výzkumu a jeho metodiku; · znát způsoby kvantitativní a kvalitativní analýzy zkoumaných jevů; · strukturovat výzkumnou část práce dle požadovaného sledu kapitol; · diskutovat nad možností využití jednotlivých empirických metod při výzkumu hudebně výchovné praxe; · koncipovat test základních hudebních schopností; · navrhnout průběh individuální prověrky kvality pěveckého projevu žáka a odpovídající škály hodnocení; · navrhnout rozvrstvení kvality libovolné hudební dovednosti jak podklad pro slovní hodnocení; · konstruovat anamnestický dotazník; · navrhnout hudebně tvořivou situaci a způsob identifikace hudební tvořivosti žáka; · zkonstruovat sémantický diferenciál pro práci se zvolenou ukázkou hudební skladby. |
|
||
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)
2 kredity/60 hod: 12 hodin přímé výuky, 10 hodin plnění průběžných úkolů, 12 hodin samostudium, 6 hodin koncipování individuální prověrky hudebnosti, 20 hodin samostatné práce na přípravných fázích řešení diplomové práce (ve spolupráci s vedoucím práce). |
|
||
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (28.01.2022)
Základní studijní literatura: VÁŇOVÁ, H., SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha : Karolinum 2017. Doporučená literatura: HOLAS, M, VÁŇOVÁ, H., DUZBABA, O. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha : SPN 1987. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998. GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido 1996. POLACH, E. Pravidla sazby diplomových prací. České Budějovice 1997. ECO, U. Jak napsat doplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7 ŠIFNER, F. Jak psát odbornou práci a diplomovou práci zvláště. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. Citační norma/ Citation standard (https://www.citace.com/CSN-ISO-690.pdf) Opatření PedF a UK / Measures PedF and UK (https://knihovna.pedf.cuni.cz/pokyny_zp.html) Literatura dle individuálně zvoleného tématu diplomové práce
|
|
||
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)
Předmět bude vyučován prezenčně za podpory kurzu v Moodle - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14902 |
|
||
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)
1. Repetitorium poznatků z přípravy bakalářské práce. Specifika práce diplomové. Testy hudebních schopností a dovedností –využití empirických prověrek hudebnosti. Organizace experimentu – pretest, retest 2. Individuální prověrka hudebnosti. Ratingová metoda v Hv, kritéria a škály pro hodnocení pěveckého projevu a dalších hudebních aktivit. Slovní hodnocení v Hv. 3. Sémantický diferenciál v práci s poslechovou skladbou. Psychologie hudebního vnímání a prožívání. Vizualizace poslechu 4. Anamnestický dotazník jako prostředek zkoumání struktury hudebnosti. Vliv masmédií na rozvoj hudebnosti. Hudební zájmy žáka, preference, postoje, formování jeho hudebního vkusu. 5. Projektivní metoda v HV, kritéria hodnocení tvořivých projevů. Identifikace hudební tvořivosti žáka (z hlediska struktury a dynamiky tvořivé osobnosti, tvořivého procesu, výsledku tvořivé práce a tvořivé situace). 6. Principy tvořivé intonace jako námět pro experimentální vyučování. Plánování experimentálního vyučování (algoritmy rozvoje intonačních, sluchových a tvořivých dovedností). |
|
||
Last update: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. (01.02.2024)
Strukturace teoretické a výzkumné části diplomové práce, specifikace předmětu, cílů a základních pracovních hypotéz diplomové práce Odevzdání konceptu individuální prověrky hudebnosti Drobné seminární úkoly pramenící z probíraných témat |