SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Education Policy - OPNU1U121B
Title: Vzdělávací politika
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: 29 / unknown (29)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): Ing. Jindřich Kolek, MBA, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Incompatibility : OPNU1U125B, OPNU1U126B, OPNU1U127B, OPNU1U128B
Is incompatible with: OPNU1U125B, OPNU1U128B, OPNU1U127B, OPNU1U126B
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)
The course is designed as a discourse on the basic definition of educational policy and current paradigms of the field. The aim is to create conditions for gaining a contextual insight into education policy, its actors, state strategies, the European Union and global actors (OECD, UNESCO). Emphasis will be placed on development trends and their connection with the creation of educational policy at all levels, including local. Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9214 Password for entry: vp2020
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Cílem je vytvoření podmínek pro získání kontextového náhledu na vzdělávací politiku, na její aktéry, strategie státu, Evropské unie a globálních aktérů (OECD, UNESCO). 

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Povinná literatura:

KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum.  

KALOUS, J. a VESELÝ, A. (2006). Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum.

STROUHAL, M. & ŠTECH, S. (Eds.) (2017). Vzdělávání a dnešek. Praha: Karolinum.

KOHOUTEK, J., VESELÝ, A., ŠPAČKOVÁ, Z. & kol. (2015). Vzdělávací politika. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta.

VESELÝ, A. (2013). Vzdělávací politika: rozdílná vymezení, předpoklady a implikace. Pedagogická orientace, 23(3), 279–297.

Strategické dokumenty vzdělávací politiky do roku 2030 (ČR, EU, OECD, UNESCO)

         

Doporučená literatura:

GREGER, D., SIMONOVÁ, J., STRAKOVÁ, J. (Eds.) (2015). Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

JANÍK, J., PORUBSKÝ, Š. (Eds.) (2020) Curriculum Changes in Visegrad four: three decades after. Waxmann.

LIESMANN, K. P. (2009). Teorie nevzdělanosti: Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.

MATĚJŮ, P., J. STRAKOVÁ, J. & A. VESELÝ. (2010) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: SLON.

PAPA, R. & ARMFIELD, S. W. J. (Eds.) (2018). The Wiley Handbook of Educational Policy Nedford (USA).

WALTEROVÁ, E., ČERNÝ, K., GREGER, D. & CHVÁL, M. (2010). Školství-věc (ne)veřejná? Názory veřejnosti na školu a vzdělávání. Praha: Karolinum.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.         Vzdělávací politika jako obor

2.         Tvorba vzdělávací politiky a její nástroje

3.         Úrovně a aktéři vzdělávací politiky

4.         Vzdělávací politika Evropské unie

5.         České vzdělávání v mezinárodním kontextu

6.         Kritická místa českého vzdělávacího systému

7.         Vztah vzdělávací politiky, výzkumu a praxe

8.         Vzdělávání a trh práce

9.         Systém hodnocení kvality vzdělávání

10.      Koncept kvalitní školy a jeho podpora ve vzdělávací politice

11.      Kurikulární politika a reformy kurikula

12       Trendy a aktuální problémy vzdělávací politiky 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Zkouška (+ distanční aktivity)

Písemný test  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html