SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Quality Management in Education - OPNU1U112A
Title: Management kvality ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 21 / 21 (21)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): PhDr. Roman Liška, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
The course deals with the issue of quality management in a broader context, deals with the basic principles of quality management systems, with the main requirements for management systems according to the set of ISO standards and the EFQM model of excellence. Attention is also focused on quality assessment in the field of education at the national and European level, the outputs of MŠMT projects within the IPN and recommendations resulting from them for educational organizations and other examples of evaluation within the quality of education will be used. Quality management is also discussed from the perspective of the client as a participant in education, educational product and opportunities for improvement. The course will use interactive teaching methods, supporting critical and strategic thinking of students.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)

Povinná literatura:

  • CHVÁL, M. Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál, 2018. 176 s. ISBN 978-80-262-1321-5. 
  • NENADÁL, J. et al. Management kvality pro 21. století. Praha: Management Press, 2018. 366 s. ISBN 978-80-726-1561-2.
  • NENADÁL, J. Systémy managementu kvality: co, proč a jak měřit? Praha: Management Press, 2016. 302 s. ISBN 978-80-7261-426-4.
  • Michek, S. (2006). Příručka pro sebehodnocení poskytovatelů odborného vzdělávání (1st ed.). Národní ústav odborného vzdělávání.
  • Model EFQM. (2019). EFQM.
  • Model excelence EFQM. (2013). Česká společnost pro jakost.
  • Model excelence EFQM. (2016). 
  • PAULOVČÁKOVÁ, L. Management kvality vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 116 s. ISBN 978-80-906894-7-3.
  • VEBER, J., M. HŮLOVÁ a A. PLÁŠKOVÁ. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce: legislativa, systémy, metody, praxe. 2. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2010. 359 s. ISBN 978-80-7261-210-9.

 

  • ČSN EN ISO 9000 (01 0300), ISO 9000:2015 – Systémy managementu kvality – Základní principy a slovník
  • ČSN EN ISO 9001 (01 0321), ISO 9001:2015 – Systémy managementu kvality – Požadavky
  • ČSN EN ISO 9004 (01 0324) ISO 9004:2018 – Management kvality – Kvalita organizace – Návod k dosažení udržitelného úspěchu

Doporučená literatura:

  • BLECHARZ, P. Kvalita a zákazník. Praha: Ekopress, 2015. 160 s. ISBN 978-80-87865-20-0.•BLECHARZ, P. Základy moderního řízení kvality. Praha: Ekopress, 2011. 122 s. ISBN 978-80-86929-75-0.
  • FILIP, L. Efektivní řízení kvality. Praha: Pointa, 2019. ISBN 978-80-907530-5-1.
  • NENADÁL, J. a kol. Moderní management jakosti: principy, postupy, metody. Praha: Management Press, 2008. 377 s. ISBN 978-80-7261-186-7.
  • NENADÁL, J. a kol. Benchmarking: mýty a skutečnost: model efektivního učení se a zlepšování. Praha: Management Press, 2011. 265 s. ISBN 978-80-7261-224-6.
  • ŘEPA, V. Procesně řízená organizace. Praha: Grada Publishing, 2012. 301 s. ISBN 978-80-247-4128-4.
  • ŘEZÁČ, J. Moderní management: manažer pro 21. století. Brno: Computer Press, 2009. 397 s. ISBN 978-80-251-1959-4.
  • SIVASANKARAN, P. a R. PANNEERSELVAM. Quality Management. PHI Learning, 2014. ISBN 978-81-2034-94-38.
  • TUREK, I. Kvalita vzdelávania. Bratislava: Iura Edition, 2009. 231 s. 978-80-8078-243-6.

Internetové zdroje:

http://kvalita.reformy-msmt.cz

http://www.enqa.eu/

http://www.eua.be/

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

  • Pojetí a definování managementu kvality
  • Kvalita ve vzdělávání
  • Indikátory a kritéria kvality ve vzdělávání
  • Spokojenost žáků jako indikátor kvality ve vzdělávání
  • Manažerské systémy řízení kvality
  • Normy ISO
  • Model excelence EFQM
  • Další modely hodnocení kvality ve vzdělávání
  • Efektivita vzdělávacího systému
  • Kvalita a Česká školní inspekce
  • Rámcový postup vnitřního hodnocení kvality školy/vzdělávací organizace
  • Analýza hodnocení výkonnosti

Cvičení:

Témata cvičení a distančních aktivit vycházejí z přednášek.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v MS Teams.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Roman Liška, Ph.D. (10.09.2023)

Ústní zkouška vedená prezenčně. Aktivity a úkoly ve vazbě na témata předmětu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html