SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Movement games in applied PE - OPNT4T103C
Title: Pohybové hry v aplikované TV
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Věra Kuhnová
Annotation -
Last update: Mgr. Martin Pádivý (10.05.2022)
The aim of the course is to get acquainted with movement games that can be used in hobby applied physical education and in the integration of students with special needs , mental or physical handicap into school physical education. Theory of movement games, division, rules, didactic aspects, management, organization and safety. Types of disabilities. Visual impairment and opportunities to engage in physical activities (athletics, navigation, goalball, torball, combi, ball), the specifics of motor learning for people with specific disabilities. Movement games and mental disabilities. The condition of the credit is the methodical output of the student and written preparation for the output.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (08.02.2022)

Cílem předmětu je seznámení s pohybovými hrami, které lze použít v zájmové aplikované tělesné výchově i při integraci postižených žáků do školní tělesné výchovy.

Descriptors - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (08.02.2022)

Přímá výuka: 24 hodin

Příprava na metodický výstup: 10 hodin

Samostrudium: 35 hodin

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (04.11.2019)

Cacek, J., Korvas, P., (2009)  Integrovaná výuka a tělesná výchova na základní škole. MU Brno.

Čadová, E. (2010). Současné trendy v integraci dítěte s tělesným postižením do tělesné výchovy. In A. Vyskočilová (Ed.), Integrace – jiná cesta III: sborník příspěvků ze semi-náře (pp. 27–33). Olomouc: Univerzita Palackého

Kudláček, M., Ješina, O., Machová, I. (2007). Aplikované pohybové aktivity pro osoby s tělesným postižením. Olomouc UP

Kudláček, M., & Ješina, O. (2008). Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého.

Kudláček, M., Ješina, O., Bláha, L., & Janečka, Z. (2010). Kompetence učitelů tělesné výchovy ve vztahu k integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve školní tělesné výchově. Tělesná kultura, 33(1),41–56.

Renotiérová,M., Ludíková,L. (2000). Speciální pedagogika. Olomouc: UP

Spurná, M., Rybová, L. & Kudláček, M. (2010). Participace žáků s tělesným postižením v integrované školní tělesné výchově. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi,1, 33–38.

Válková, H. (2011). Aplikované pohybové aktivity v univerzitním studiu. Aplikované pohy-bové aktivity v teorii a praxi, 2, 29–41.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (08.02.2022)

1.     Teorie pohybových her, didaktické aspekty, řízení, organizace a bezpečnost.

2.     Druhy zdravotních postižení. Možnosti integrace zdravotně postižených do školní a mimoškolní tělesné výchovy.

3.     Pohybové hry pro vozíčkáře, spastiky, ambutáře a osoby s omezenou hybností.

4.     Pohybové hry pro sluchově postižené.

5.     Pohybové hry pro zrakově postižené.

6.     Pohybové hry a mentálně postižení.

7.     Zrakové postižení a možnosti provozovat pohybové aktivity (atletika, navigace, goalball, torball, kombiball, koulená), specifika motorického učení u zrakově postižených.

8.     Metodické výstupy studentů.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Jana Hájková (08.02.2022)

Aktivní účast 75%. Metodický výstup.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html