SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Continuous practice with reflection in high school - OPNT4T033A
Title: Souvislá praxe s reflexí na SŠ
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / 28 (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Jana Hájková
doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)
The essence of the subject is the teaching practice of physical education students primarily at partner secondary schools of KTV PedF UK, where accompanying teachers work: 1. Litoměřická High School: Mgr. Martin Weiser 2. Voděradská Gymnasium: Mgr. Veronika Bohmanová 3. J.S. Malchar High School: Mgr. Jana Burešová and Mgr. Petr Kváča The didactic practice of physical education teaching students should include the specifics of the given age category in the primary school educational program. This is not only about hosting and owning lessons, but also participation in the normal operation of the school, i.e. the teacher's pedagogical activities, administration, etc. Framework educational program, using different didactic methods and styles according to the school's possibilities (objects, utensils, tools), but also own teaching, including self-reflection. Didactic practice at secondary school is governed by a specific period of the school year. Processing of basic materials is necessary for credit: preparation for lessons, reflection of own teaching and the entire practice.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)
Teaching practice of students of physical education at secondary schools.
Descriptors -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (22.09.2023)

Direct teaching Seminar: 4

Practice: 24 - primarily at partner secondary schools of KTV PedF UK, where accompanying teachers work:
1. Gymnasium Litoměřická: Mgr. Martin Weiser
2. Gymnasium Voděradská: Mgr. Veronika Bohmanová
3. Gymnasium J.S. Malchara: Mgr. Jana Bulířová and Mgr. Petr Kváča

Expected preparation time for 1 hour of practice: 1 hour

Self-study of literature (per semester): 10 hours

Work with study materials (per semester): 30 hours

Fulfillment of continuous tasks (per semester) 20 hours

Fulfillment:

- personal reflection of teaching: 5 hours

- Preparation for credit: 10 hours

Literature -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)

DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF.

FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2885-1.

FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.

HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2   

JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.

 KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodická doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf

KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

PRUKNER, Vítězslav a Iva MACHOVÁ. Didaktika atletiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 978-80-244-3182-6.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.

Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.

SUCHÝ, J., VOJTÍKOVÁ, L., FLEMR, L.,  KOTLÍK, K., ČECHOVÁ, A., KOVÁŘ, K. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.

TILINGER, P. (vedoucí autorského kolektivu), FLEMR, L., KAJZAR, J., KOČÍ, J., KYSEL, P., PERIČ, T., SUCHÝ, J. Metodicky průvodce praxemi, Praha: Palestra, 2021. ISBN: 978-80-87723.

Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)
The didactic practice at the secondary school is governed by the specific period of the school year.
Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)
Elaboration of basic materials - preparation for teaching, reflection of own teaching and whole practice.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html