Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)
The essence of the subject is the teaching practice of physical education students primarily at partner secondary schools of KTV PedF UK, where accompanying teachers work:
1. Litoměřická High School: Mgr. Martin Weiser
2. Voděradská Gymnasium: Mgr. Veronika Bohmanová
3. J.S. Malchar High School: Mgr. Jana Burešová and Mgr. Petr Kváča
The didactic practice of physical education teaching students should include the specifics of the given age category in the primary school educational program. This is not only about hosting and owning lessons, but also participation in the normal operation of the school, i.e. the teacher's pedagogical activities, administration, etc. Framework educational program, using different didactic methods and styles according to the school's possibilities (objects, utensils, tools), but also own teaching, including self-reflection. Didactic practice at secondary school is governed by a specific period of the school year. Processing of basic materials is necessary for credit: preparation for lessons, reflection of own teaching and the entire practice.
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)
Podstatou předmětu je učitelská praxe studentů učitelství tělesné výchovy primárně na partnerských středních školách KTV PedF UK, kde působí provázející učitelé:
1. Gymnázium Litoměřická: Mgr. Martin Weiser
2. Gymnázium Voděradská: Mgr. Veronika Bohmanová
3. Gymnázium J. S. Malchara: Mgr. Jana Burešová a Mgr. Petr Kváča
Didaktická praxe studentů učitelství tělesné výchovy by měla obsáhnout specifiku dané věkové kategorie ve výchovně vzdělávacím programu základní školy. Nejedná se jen o hospitace a vlastní vedení hodin, ale i participace na běžném provozu školy, tj. pedagogicko výchovné činnosti učitele, administrativě atd. Studenti by měli zvládnout nejen přípravu hodiny dle požadavků Školního vzdělávacího programu, resp. Rámcového vzdělávacího programu, při použití různých didaktických metod a stylů dle možností školy (objekty, náčiní, nářadí), ale i vlastní výuku, včetně sebereflexe. Didaktická praxe na střední škole se řídí konkrétním obdobím školního roku. Na zápočet je nutné zpracování základních materiálů: přípravy na výuky, reflexe vlastní výuky i celé praxe.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (04.09.2023)
Teaching practice of students of physical education at secondary schools.
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)
Učitelská praxe studentů učitelství tělesné výchovy na středních školách.
Descriptors -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (22.09.2023)
Direct teachingSeminar: 4
Practice: 24 - primarily at partner secondary schools of KTV PedF UK, where accompanying teachers work: 1. Gymnasium Litoměřická: Mgr. Martin Weiser 2. Gymnasium Voděradská: Mgr. Veronika Bohmanová 3. Gymnasium J.S. Malchara: Mgr. Jana Bulířová and Mgr. Petr Kváča
Expected preparation time for 1 hour of practice: 1 hour
Self-study of literature (per semester): 10 hours
Work with study materials (per semester): 30 hours
Fulfillment of continuous tasks (per semester) 20 hours
Fulfillment:
- personal reflection of teaching: 5 hours
- Preparation for credit: 10 hours
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)
Přímá výuka primárně na partnerských středních školách KTV PedF UK, kde působí provázející učitelé: 1. Gymnázium Litoměřická: Mgr. Martin Weiser 2. Gymnázium Voděradská: Mgr. Veronika Bohmanová 3. Gymnázium J. S. Malchara: Mgr. Jana Bulířová a Mgr. Petr Kváča Semináře: 4 Praxe: 24
Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut Samostudium literatury (za semestr): 10 hodin Práce se studijními materiály (za semestr) 30 hodin Plnění průběžných úkolů (za semestr) 20 hodin
Plnění předmětu Osobní reflexe praxe: 5 hodin Příprava na zápočet 10 hodin
Literature -
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF.
FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2885-1.
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.
FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.
HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2
JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.
KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodická doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006.
PRUKNER, Vítězslav a Iva MACHOVÁ. Didaktika atletiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 978-80-244-3182-6.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.
SUCHÝ, J., VOJTÍKOVÁ, L., FLEMR, L., KOTLÍK, K., ČECHOVÁ, A., KOVÁŘ, K. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.
Last update: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (23.11.2023)
DVOŘÁKOVÁ, H. Didaktika tělesné výchovy a dětí s hendikepy. Praha: UK PedF.
FIALOVÁ, L, FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2885-1.
FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky. Školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.
FLEMR, L., DRAGOUNOVÁ, Z., KOTLÍK, K., PEŘINOVÁ, R., SUCHÝ, J., TILINGER, P. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu, Praha: Karolinum, 2021, ISBN: 978-80-246-4988-7.
HRABINEC, J. A KOL. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-3625-2
JANSA, P. Pedagogika sportu, Praha: Karolinum, 2018. ISBN: 978-80-246-3986-4.
KOVÁŘ, K. a kol. Aktivní škola, inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků (metodická doporučení), Praha, ČSI, 2023. ISBN 978-80-88492-37-5. Dostupné: https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf
KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006.
PRUKNER, Vítězslav a Iva MACHOVÁ. Didaktika atletiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 92 s. ISBN 978-80-244-3182-6.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN: 80-7178-631-4. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 2009, Praha: Portál. 80-7178-579-2.
Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. www.vuppraha/ramcovy.cz
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. 171 S. ISBN:80-7184-659-7.
SUCHÝ, J., VOJTÍKOVÁ, L., FLEMR, L., KOTLÍK, K., ČECHOVÁ, A., KOVÁŘ, K. Tělesná výchova a sport a jeho materiální zázemí jako formující prostředí, Česká kinantropologie 26(3-4), 2022.