Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (11.09.2023)
The aim of the compulsory professional practice in the study programme of special pedagogy is to consolidate the pedagogical, psychological, and especially professional special pedagogical knowledge and didactic skills of students by verifying their practical application. The compulsory subjects of professional practice are included in all years of the Master's degree programme so that their focus enables the systematic development of student's competences in the field of special pedagogy and didactics of teaching in a special primary school. The content of the individual courses of professional practice is interrelated with the courses of the profiling foundation, which allows, in accordance with the philosophy of the entire programme, to systematically apply the acquired knowledge and skills in relation to the specifics in the education of individual age groups of clients (early childhood, preschool, school age, adulthood and seniors).
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (29.09.2023)
Cílem povinné odborné praxe ve studijním programu speciální pedagogika je upevnění pedagogických, psychologických, a především odborných speciálně pedagogických znalostí a didaktických dovedností studentů jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků magisterského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studenta v oblasti speciální pedagogiky a didaktiky vyučování na základní škole speciální. Obsah jednotlivých předmětů odborné praxe je provázán s předměty profilujícího základu, čímž umožňuje v souladu s filozofií celého programu systémově aplikovat osvojené znalosti a dovednosti vzhledem ke specifikům v edukaci jednotlivých věkových skupin klientů (raného a předškolního věku, školního věku, dospělého věku a seniorů).
Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studenty při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Aktivity studentů jsou průběžně reflektovány. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio odborné praxe. Završením odborných praxí je předmět Souvislá praxe, zařazený do posledního semestru studia.
• Časový harmonogram praxe by mohl vypadat následujícím způsobem
1. Seznámení se zařízením a jeho službami prostřednictvím webových stránek a dostupných materiálů, studium příslušné literatury.
2. První návštěva zařízení, seznámení s jeho chodem, prostudování jeho materiálů a vnitřních předpisů: stanovy, standardy péče apod.
3. Přímá práce v zařízení, zápis aktivit z jednotlivých návštěv.
4. Vyplnění deníku praxe, závěrečné hodnocení.
Záznam praxe
• Průběžné záznamy student zapisuje do Deníku praxí, který je součástí Vašeho Portfolia praxí.
Požadované body v deníku praxí
• Stručný popis zařízení, vymezení cílové skupiny, kapacita zařízení a nabídka služeb
• Data, časový rozsah jednotlivých návštěv a popis aktivit, kterých jste se účastnili
• U všech aktivit bude uveden !speciálně pedagogický cíl! = co daná aktivita rozvíjí
• Závěrečné hodnocení zařízení, opět hodnoceno z pohledu speciálního pedagoga = co služba klientům přináší
• Potvrzení o praxi, které na závěrečné setkání donesete podepsané, vyplněné a v originále, Vám zašleme na e-mail.
Reflexe praxí
• V závěru semestru bude prezenční setkání (datum a čas bude upřesněn), kde budete své zkušenosti prezentovat
• Při hodnocení praxe bude důraz kladen především na hodnocení cíle speciálně pedagogické podpory (dále formy a metody práce s klienty, jejich účel, vlastní aktivita klientů, přístup ke klientům, způsob komunikace, materiální zajištění zařízení atd.)
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (27.09.2023)
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodinám.
Přímá výuka:
· cvičení 24 hodin
Příprava:
· samostudium odborné literatury 60 hodin
· oborová praxe, zpracování reflektivních úkolů a příprava na semináře 66 hodin
Příprava na zápočet: 30 hodin celkem
V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci MS Teams, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (25.04.2020)
Povinná literatura
BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi : teorie a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 141 s. ISBN 9788021054974.
BENDL, S., KUCHARSKÁ, A. (ed.) a kol. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie - skripta pro studenty vykonávající pedagogickou praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2008.
HUPKOVÁ, M., PETLÁK, E. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris, c2004. 135 s. ISBN 8089018777.
Doporučená literatura
NEZVALOVÁ, D. Reflexe v pregraduální přípravě učitele. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. 72 s. ISBN 8024402084.
KOŤA, J. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. In Pedagogika, XLIV, 1994, č.4, s.307.
ELLIOTT, J. a M. PLACE. Dítě v nesnázích : prevence, příčiny, terapie. Vyd. 1. Praha: GradaPublishing, 2002. 206 stran. ISBN 8024701820.
Aktuální legislativa (zákony, vyhlášky)
Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (25.04.2020)
Předmět Oborová praxe III je zaměřen na aplikaci obsahu profilujících předmětů zaměřených na specifickou problematiku speciálně pedagogické diagnostiky, intervence a edukace osob v dospělém věku a ve stáří. Student se aktivně podílí na speciálně pedagogických aktivitách realizovaných na daném pracovišti, je schopen interpretovat a obhájit zvolené postupy, metody, posloupnost, jenž v praxi aplikoval.Student si osvojí analytický a komparační přístup k různým diagnostickým, poradenským a vzdělávacím činnostem v oblasti intervence poskytované osobám v dospělosti a ve stáří. Pracuje pod supervizí speciálního pedagoga.
Záznamy o vlastní speciálně pedagogické činnosti jsou průběžně reflektovány a tvoří portfolio odborné praxe.
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (11.09.2023)
Reflexe praxí • V závěru semestru bude prezenční setkání (datum a čas bude upřesněn), kde student bude své zkušenosti prezentovat • Při hodnocení praxe bude důraz kladen především na hodnocení cíle speciálně pedagogické podpory (dále formy a metody práce s klienty, jejich účel, vlastní aktivita klientů, přístup ke klientům, způsob komunikace, materiální zajištění zařízení atd.)
Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (11.09.2023)